Proclama la veu
popular: “vesteix amb un bastó que
semblaràs un senyor”. Es ve a referir als petits detalls que contribueixen
a posar un toc d’elegància en les maneres de vestir. Però les modes han anat
evolucionant i hem passat de quan la gent es mudava els dies de festa, per a
distingir-los de la resta, a les maneres informals de vestir de l’època actual, fins el punt que
si coincidim amb algú que va massa
mudat, trobem que desentona. I aquest meticulositat en les vestimentes,
habitualment era reservat a les senyores, les quals visitaven els tallers de
les modistes de la vila, per tal de que els hi fessin la roba a mida, segons
les seves preferències i l’opinió de la modista que també era escoltada.
Clientes que
acostumaven a ser addictes a la feina de la modista, els hi havia
fet el vestit de la primera comunió, el del casament i molts altres.
Tanta n’era aquesta assiduïtat que la modista sabia el punt exacte del cos on
el vestit li feia una arruga i, per tant, la manera de treure-la o, si més no,
dissimular-la . De vegades , depenen de l’exigència de la clienta, la
professional se les veia i desitjava, per allò de “ la patarrufa”
inoportuna i per la també freqüent observació : “ en aquesta banda em sembla que la roba em penja més que a l’altre costat...” Buscar la solució comporta paciència i temps.
I ja no diguem quan la clienta, davant el mirall, s’obsessiona a repetir que el
vestit la fa grassa. Aquesta observació és de les pitjors que ha de trampejar
la professional de la costura, perquè, davant les evidències, no pot carregar
les culpes al vestit, quan la realitat
és una altra. La roba, el treball de la professional, no té la culpa de
l’anatomia de la clienta. En aquesta circumstància el tema esdevé complicat,
perquè la dona el pot arribar a avorrir abans d’estrenar-lo . Heus aquí com els
miralls, que són una element imprescindible en un taller de costura, poden
arribar a ser l’enemic principal de la cosidora.
A Sitges els
tallers de costura, tant de dona com d’home, han anat tancant i han estat
substituïdes per una gran oferta de botigues de vestits de tota mena. Perquè,
d’un temps cap aquí, quan es tanca un
establiment, s’obra una botiga de roba. Un fet insòlit, perquè la demanda
sembla ser que no és tanta com per
acontentar a tots aquests botiguers.
Un dels últims
tallers de costura, dels que oferien una imatge molt acord amb aquests espais,
ha estat el de la Irene Torremorell.
Ubicat darrera el finestral dels baixos de la seva casa al carrer Joan
Tarrida, on el silenci i la quietud
transitaven de puntetes , just en el
punt on aquest s’estreny. No hi
podíem passar sense deixar de guaitar
al seu interior, sobretot a l’estiu, quan les finestres eren obertes i les
modistes cosien sense treure la vista de la roba. N’era l’oficiala la Conxita
Marín, neboda de l’Anglisani i la Conxa . Ella va néixer durant la guerra al
carrer Sant Francesc, en la casa dels masovers de la sínia Robert, un carrer que
durant aquells anys havia canviat el nom
pel de Francesc Ferrer i Guàrdia.
Al costat de la casa de la
Irene, hi havia el forn de pa. Un
treball que emplaçava als forners precisament quan la nit avançava i la seva
feina havia d’estar enllestida només fer-se de dia. Actualment la gent que es
mou per aquell sector no cus ni fa pa: no fan res de profit. Només soroll.
Tot i que han
tancat quasi tots els tallers, trobem molt a prop del que havia estat el taller de la Irene, el de la Glòria Argenter que a més té botiga, on al taulell hi trobem a la seva filla, la Glòria Marrugat. Per tant el fil i l’agulla continua sent el protagonista
d’un poble que cuida les seves tradicions i algunes d’aquestes necessiten de
les robes adients per a la celebració. Només deixem enrere el
proper mes de gener, ens aboquem al Carnaval. Aquesta imminència fa que,
abans de Nadal, les dones de casa ja
cusen els diferents vestits que s’han de lluir en el transcurs de les rues.
Per a les
cosidores de l’Agrupació dels Balls Populars, la seva feina continua després de
Carnaval, quan han de refer vestits o cosir detalls que s’han malmès en festes
majors passades. La seva activitat no es veu però existeix , acompanyada d’una
constància que fa possible que amb l’arribada d’una nova Festa Major, els
vestits dels components dels balls també semblin acabats de cosir.
Fa uns anys que
s’ha posat de moda un estil, es denomina Paschword. El resultat és d’una gran
vistositat , per la qual requereix moltes hores de treball, com originalitat en
el moment de combinar teles de diferents
colors i estampats. El darrer cap de setmana es va celebrar un edició nadalenca
de la fira, una variació de la del mes de març , en la qual els participants hi acudeixen d’arreu. Ha estat
una bona iniciativa que s’ha vist igualment molt concorreguda. Quan es disposava
l’envelat, transparent, les veus
crítiques eren de l’opinió que el parament destorbava la imatge més distingida
del poble. Visitar el seu interior ha compensat la pèrdua, momentània, d’una visió integral. El contingut nadalenc de
la mostra, el treball laboriós de les senyores aficionades a aquesta modalitat,
ens ha permès admirar i avaluar que sortosament l’art de l’agulla i el fil no
s’ha perdut.
Han desaparegut
els tallers de costura, però s’observa un cert posicionament d’establiments,
oberts al públic, on s’ensenya a cosir i
a practicar aquest nou art. Al patronatge de Sant Llúcia , s’hi afegeix un
nombre important d’artistes que igual són capaces de fer un vestit que una
atractiva decoració per a la llar. Benvingudes siguin totes aquestes
iniciatives que serveixen per vestir les festes i apostar per Sitges, que
esdevé un referent mundial. Ja sigui quan s’escau portar poca roba, vestir amb
elegància, o posar fil a l’agulla davant
projectes per treure’ns el barret.
J. Y. M.( Article publicat a l'Eco de Sitges el 11 de desembre del 2015 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada