Assegurar el dia de demà només
té un secret: tenir un ofici, una activitat professional, una carrera... el
suficient estable per poder viure de la posició aconseguida. Així, per exemple,
qui entrava a treballar en un banc, deien: “ha
tingut sort, és una feina per a tota la vida”.
Actualment ens
adonem que no hi ha res segur, en quant a l’activitat laboral. Els avenços tecnològics
ens han passat davant, i aquella feina que potser feien cinc persones, ara amb
una màquina només es necessita una programació
que la posi en funcionament i fa el
mateix, més ràpid i amb poc marge
d’equivocació.
Ha passat igual
amb el comerç, les botigues que dèiem de sempre han desaparegut o estan a punt
de fer-ho. Algunes degut a la falta de relleu generacional, altres perquè les
grans superfícies han acabat amb elles. I ara, el que faltava, la gent s’ha
acostumat a fer les compres a través d’aquesta modernitat denominada “onlinne” . Que et permet fer l’encàrrec
avui i demà ja ho tens a casa.
Aquí a Sitges
els enllaços més eficients eren els recaders, que cada dia anaven i venien de
Barcelona, fent el viatge en tren. Carregats amb aquells grans mocadors de
farcell que el pes els feia anar encorbats. Poc a poc van sorgir els recaders
auto mecanitzats, que feien el mateix trajecte però amb camió. Uns i altres van
ser els precursors de l’enviament d’un
dia per l’altre.
Els comerços locals, com les botigues de
queviures, ja es van avançar al que venia, van optar per integrar, com un signe
de modernitat i comoditat, el repartiment a domicili. Curiosament aquest servei
estava més dedicat a la clientela de la colònia
estiuenca. Perquè, de segur que amb mal criteri, en teoria compraven més que la
gent del poble. I en dubto, perquè moltes vegades el repartidor, amb bicicleta,
es tenia de desplaçar a casa del senyor fulano de tal per portar-li només cinquanta grams de pernil. Això va durar fins que la pròpia
gent del poble van poder arribar a comprar un pernil sencer i ells mateixos se
l’emportaven. La decadència d’uns a
favor de l’auge del més desvalguts que, paulatinament i sortosament, van deixar
de ser-ho.
I això també es va notar amb la progressiva
reducció de les llargues llistes de fiats. Unes botifarres que eren el turment
d’aquells botiguers. Alguns van arribar a fer net, altres encara queden
serrells pendents. Ves a cobrar a mar.
Hi havia
repartidors que transportaven material delicat: els ous, la llet... En Joan Olivé Ràfols era el lleter més
veterà, tenia la concessió de la llet
Ram i, durant tot l’any, la repartia a tota mena d’establiments. I com que això
de les llets és molt delicat, l’home mostrava el seu tarannà a raó d’aquesta.
Segons com, feia gala d’una xerrameca efusiva i prolongada. En canvi, altres
vegades, a prou feines se li escoltava
la veu. Això sí, era treballador.
Tant que un
altre repartidor ocasional, en Cristóbal Rubí Aguilera, posava en dubte que en
això de treballar el lleter el guanyés. L’amic estava casat amb la Conxita
Palma, família dels responsables de la
botiga de queviures que hi havia a les
Cases del Sord. En Cristóbal es dedicava
a fer de repartidor de les comandes que els hi encarregaven la clientela . I ho
feia desprès que la seva jornada laboral
havia començant fent de pescador, quan ja la mitja nit decantava cap la
matinada, en una barca de sardina. D’haver
anat a treballar a la Pirelli i, entre
tot això, fent el repartiment . I quan
no, havia fet de músic per la nit, de
pintor quan tenia unes quantes hores lliures, sense renunciar és clar a la fàbrica. Doncs, l’home practicant de tants oficis en una sola jornada laboral ,
quan arribava de buit a la botiga, el sogre, com si li tragués importància del
que feia, li deixava anar: “ El Juan de
la leche sí que trabaja, no he conocido hombre tan trabajador com el”. I al
pobre gendre se li tornaven agres totes les llets.
Just fa pocs
dies ha tancat un establiment dels que anomenem de tota la vida, la farmàcia
del Cap de la Vila. Potser l’únic negoci, deixant els productes secundaris que
també despatxen les farmàcies, que la venta online
no hi té res a fer. Perquè la majoria de medicaments només es serveixen amb
la preceptiva recepta del metge. I si t’agafa un mal de ventre, aquestes empreses
de repartiment mundial, tot i oferir un servei molt ràpid, encara no ho és del tot davant d’una sobtada emergència, de
la qual pot dependre de minuts poder seguir viu.
Allà, de les
botigues de tota la vida, ara només
queda la Pastisseria Massó, que ha estat l’altra cara de la moneda. Perquè quan
anaves a la farmàcia, et planyies que els diners gastats en medicaments, més
valia invertir-los en l’establiment del davant. I, per contra, si s’abusava
massa del que despatxaven a la pastisseria, qui no diu que s’hagués de recórrer
a la farmàcia de l’altra vorera. Com diu aquell, tot és mal que mata.
La cara i la
creu que resumeix que en aquest món, fins i tot amb la modernitat que va un pas
per davant, res no és per a tota la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada