Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

21 de març 2020

AQUELL SITGES QUE VA CAPTIVAR A SANTIAGO RUSIÑOL


   Un dia del mes d’octubre de l’any 1891, una tartana s’atura en un punt de l’entrada del poble. Els seus dos ocupants es dirigeixen  cap a Vilanova per visitar el museu Balaguer. Seria ja ben entrada la tarda. Per tant la seva presència deuria encuriosir a la poca gent del poble que en aquell moment es trobava en el lloc. Entre ells, el senyor Rossend Bartés que reconegué a Santiago Rusiñol. L’altre acompanyant era el pintor Eliseu Meifrén.
  Com que la foscor avançava, el Sr. Rossend els convida a sopar i es queden a dormir. L’endemà, amb llum de dia, els visitants queden meravellats del poble i de la seva lluminositat. Prossegueixen viatge i els hi passa el mateix que a tots,  quan viatgem i coincidim amb un poble amb encant, al marxar, pronostiquem: “hi tornarem”. 
   Així va succeir,  quan l’artista, desprès d’una estada a Paris,  torna a Sitges a final d’aquell any. I en la vigília del dia de Reis, del 1892, ofereix un sopar a la fonda d’en Francesc Carcolse. Al final pronuncia un discurs, amb tant entusiasme, que  ja es dona per fet que Rusiñol no tardarà gaire a ser un sitgetà més.
   Tot el que escric és prou conegut, com ho és la compra de can Falua. I com després del procés de rehabilitació, s’adona que l’espai és massa reduït  i  compra la casa contigua, can Sense. I el dia 25 de juliol de 1894 obra les portes del Cau Ferrat.
    La presència de l’artista a Sitges, no deuria sorprendre gaire, perquè els seus habitants estaven acostumats a comptar, entre els habitants, a artistes que pintaven tots els racons del poble, on hi reflectien la lluminositat. La mateixa  que va captivar als dos visitants.
   Amb els carrers de terra, però amb les cases blanques, per fora i per dintre.  Com les cases que tenia davant de la seva nova casa, on després s’hi construiria el Maricel.
   Un poble no gaire gran, on convivien la gent de les fàbriques i tallers de calçat, amb els costums i fins i tot les excentricitats dels habitants habituals i també els artistes locals i els acabats d’arribar.
   D’aquests s’explica una anècdota:  un dia Santiago Rusiñol,  va disposar a terra uns duros de plata. Mercaderia que anunciava: “duros a quatre pessetes”. Una bona oportunitat per fer un negoci rodó,  però l’oferta resultava  tan incongruent, que ningú no es fiava de l’autenticitat d’aquells duros. Fins que hi va haver un atrevit  que en va comprar un. Al fer les comprovacions pertinents,  es va veure que el duro no era fals.  Pregonada la seva autenticitat,  molts es va afanyar per aprofitar l’oferta. Si més no, en Rusiñol ja havia  recollit la paradeta i quan la gent hi van arribar,  van veure que el mercader ja havia plegat. Des de llavors aquesta inversió es va relacionar, amb el també negoci d’en Robert de les cabres.
    Accions com aquesta s’anaven repetint.  Al mateix temps que organitzava aquelles singulars  Festes Modernistes. Mentre els homes del poble, eren prenen cafè al Retiro i al Prado, i les dones desparaven la taula i rentaven els plats.
   En aquella època la gent matinava per anar al tros, amb el matxo i el carro, a les fàbriques. I els pescadors acabaven d’arribar i varaven les barques a la platja. Quan tot això tenia lloc, el propietari del Cau encara dormia, el seu costum era anar a dormir tard. Perquè s’havia passat la nit xerrant amb els seus tertulians, tot contemplant, des de la sala del brollador, com la llum de la lluna platejava aquella llenca de mar que es perdia a l’infinit.
   Les petiteses del viure quotidià, la vida de poble, amb els homes que es valien d’uns baiards per transportar les mercaderies, mobles i altres objectes. Un baiard consistia en una simple plataforma de llates de fusta, amb quatre potes i dos travesses que sobresortien per davant i per darrera i que servien per aixecar el rudimentari invent. En aquells anys es feien servir molt, sobretot quan la gent canviava de casa. Que era molt sovint, de vegades perquè els hi pujaven un parell de pessetes el lloguer , altres per anar a una altra on hi tocava  el sol. Que uns rajos de sol es colessin dintre el menjador, era un privilegi, amb el qual els seus estadants ja mostraven felicitat.
  Quan es feia fosc apareixia el fanaler que, amb una canya llarga, era l’encarregat d’encendre l’enllumenat públic.  A aquella hora, els orinals de porcellana ja estaven disposats a sota el llit i la gent d’una mica més de classe es podien permetre tenir un “don Pedro” que era un orinal més alt i que tenia forma de barret de copa.
    L’amo del Cau tenia més món, era un artista reconegut arreu. La seva estada al poble va propiciar que el nom de Sitges  assolís  un gran ressò. Però també hi va contribuir que els habitants d’aquell temps;  amb el seus oficis, les seves inquietuds, el saber atendre bé la gent que ens visitava, va fer que no desentonessin i van saber estar a l’alçada de les circumstàncies. D’aquí ve quan diguem que Sitges és diferent, és gràcies a tots els qui ho han fet possible. Ells i ara ens toca a nosaltres.  
   Aquests dies es pot admirar una  interessant exposició, commemorativa dels 125 anys del Cau Ferrat. Un llegat  que Santiago Rusiñol, a la seva mort, va deixar pel poble de Sitges. Ésser agraïts, recordant-lo, també ens honora.  
                                                                           J.Y.M.
(Article publicat a l'Eco de Sitges, el 5 de desembre del 2019)
       

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez