Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

22 de març 2020

AVUI SANTA LLÚCIA I AVIAT ELS PASTORETS


   En el mes de desembre es celebren  moltes festes que tenen molt simbolisme . El dia 4 ha estat la festivitat de Santa Bàrbara. L’any passat, va coincidir en diumenge, ens vam apropar fins a l’ermita, acabada de restaurar,  per a deixar-hi una imatge de la Santa . Per aquelles dates el indret ensenyava la terra remoguda i en ella s’insinuava un futur molt proper. Un any després, noves avingudes es materialitzen damunt un terreny, on s’alineaven garrofers i camps d’ametllers, projectades per a que hi circuli la  modernitat sobre rodes.  I  només queda, com a testimoni del passat, la susdita ermita i la masia  molt malmesa.
  Ell proppassat  diumenge   hem celebrat la  festivitat de la Puríssima. La parròquia organitzava una  variada  programació que, majoritàriament, tenia lloc al conegut com a teatre vell del Patronat del carrer Sant Gaudenci. Teatre, cinema, recitals musicals, poètics ... Inclús al pati del Patronat del carrer Parellades,  amb entrada pel carrer Sant Bonaventura, al migdia,  s’hi  celebraven audicions de sardanes.
   El Patronat d’Acció Social Catòlica , ha desenvolupat un paper important en les tradicions del poble i en especial en les festes religioses i també en l’ensenyament de la doctrina. La mainada que hi assistia, obtenia una entrada per poder entrar a la sessió de cinema que tenia lloc els diumenges a la tarda en el sala  del susdit teatre vell.
   De tot l’espai, durant anys, en va tenir cura l’Àngel Trigueros. L’home  no anava massa sobrat de paciència i sempre feia un posat  d’estar enfadat, però tractat i com a contrincant en el joc de les dames, era dels millors. Per aquells anys, els que ja havíem passat de l’infantesa a una joventut, que semblava tenir presa per seguir endavant ,vam descobrir unes petiteses de les quals gaudíem; el futbolí que tenia disposat a l’entrada i els excel·lents “boquerons” amb vinagre que preparava. I quan s’esqueia ens els disposava entre les dues parts d’un llonguet de pa, partit per la meitat. El mateix passava amb les escopinyes que, com les que preparava en Trigueros, no els trobàvem en lloc.  Allà mateix, havíem tastat i begut , amb moderació, les primeres cerveses. Precisament per acompanyar aquells entreteniments .
    En l’apartat  musical del Patronat, hi havia els components de “ l’Schola Contorum “ que dirigia el mestre de capella, el Sr. Manuel Torrens Girona. Una  formació de bones veus, que el mestre els feia anar a casa seva per assajar els cants de les misses solemnes, que es celebraven amb molta freqüència. D’aquesta mateixa formació, de veus masculines, en va sorgir la Colla de Caramelles que s’identificava amb el nom llatí de l’enunciat i s’acompanyava de l’afegitó:  del Patronat.
     I avui, divendres, coincideix amb la festivitat de Santa Llúcia. Una data  també entranyable i simpàtica  del mes de desembre. Festa de les modistes, amb un protagonisme destacat pel pessebre, perquè la tradició mana disposar-lo en aquest dia.
   Arribat a aquest punt, retorno al Patronat, quant just en aquests dies s’ultimaven els assaigs dels Pastorets, a redós d’ aquesta institució sitgetana. On igual posaven en escena el Don Juan Tenorio, La Passió o  els Pastorets. En ells ha  conjugat la part, diguem-ne, teatral i la musical. Les dues han tingut uns protagonistes d’excepció. Personatges amb un pedregui irrepetible. Que era durant aquesta preparació on mostraven el més rellevant i característic de les respectives maneres d’ésser.
      I els músics no quedaven enrere. Es  pot dir que ja en els últims anys del teatre vell, en Jaume Soler i Milà, de can Pascaret, capitalitzava l’esperit musical dels anomenats músics de corda, que tenien reservat l’acompanyament musical.  En els quals també destacava en José Pérez , músic especialitzat en Pastorets, Caramelles i de tots els acompanyaments dels oficis religiosos. Completava la trilogia d’aquests músics irrepetibles,  en Josep Torrens Urgell. A diferència dels altres dos, que tocaven molt bé el violi, a en Torrens no sabies si era el violí o el seu cap que no parava de donar voltes, mentre intentava que l’arquet, amb una mica de sort, entre sacsejada i sacsejada, la passada per damunt les cordes pogués tenir una mica d’efectivitat. D’aquests mals vicis, que mostrava el músic, en Manel Vendrell Capdet ho resumia, amb més encert que altra cosa,  com l’art de matar l’aranya.
   Queda poc per a una nova representació dels Pastorets al Prado, que es van representar per primera vegada a la vila a l’any 1903. Actualment les persones que ho fan possible són 90 en total, sota la direcció d’en Josep Maria Esteban. De la part musical n’és el responsable l’Esteve Molero, amb música del  mestre Torrens, amb els arranjaments que va fer en Juanjo Rocha. La música de la cançó del Reis és d’en Jordi Pañella Virella que, junt amb el seu germà Isidre, van ser uns puntals dels Pastorets  La persona de més edat que hi intervé és en Llorenç Serrado, el qual ja apareix en el repartiment dels anys cinquanta.
     I així arribem a les vigílies de Nadal, amb els Pastorets ultimant detalls. No ens ho podem deixar perdre, perquè forma part de la tradició nadalenca de casa nostra. Amb el  record present d’aquell teatre vell, el del Patronat.  Escola que, sense ser-ho, hi vam començar  aprendre, també sense adonar-nos,  que sobre aquells petits detalls s’assentarien els fonaments del nostre futur. Un futur que, transcorreguts els anys, s’ha convertit en el nostre present.
  
                                                   J.Y.M.

( Article publicat a l'Eco de Sitges el 13 de desembre del 2019 )
      

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez