Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

18 d’agost 2019

TOT SANTS, TRADICIÓ I ART


  A punt de començar el mes de novembre, que l’encapçala aquesta festivitat de Tots Sants, aporta a la tradició sitgetana els costums de sempre: les castanyes, els panellets i les visites al cementiri. D’uns anys cap aquí, però, aquesta festa ve acompanyada de música i art.
   I potser perquè la tardor sembla l’estació més adient per mostrar l’art que cada artista desenvolupa durant l’any. Deixat enrere el intens trafegar de l’estiu, és ara el moment  més adient per contemplar, sense presses, el treball dels nostres artistes.
   Haig de dir que m’ha sorprès l’exposició que els amics d’en Santi Pérez Camps, han organitzat en l’Estudi Vidal. El fill de la pizzeria del Cap de la Vila, com millor l’identificava, se’ns mostra un artista que dominava diferents estils i sobretot m’ha sorprès un ampli ventall d’obres on combina la pintura amb l’esmalt. I aquesta originalitat s’identifica amb la seva persona, la d’un xicot inquiet que buscava noves aportacions a l’art  i que vista la seva exposició hom s’adona que ho havia aconseguit.
   En Santi desenvolupava la seva obra entres Sitges i la Cerdanya. Dos àmbits completament diferents, però que guardaven en comú l’oloreta de la pizza quan s’està coent dintre del forn. Quan acabava una obra, tenia l’al·licient de penjar-la immediatament  en les parets de la pizzeria que dirigia a La Molina i d’aquesta manera no havia d’esperar poder disposar de l’ocasió per tal exhibir-la en una que altra sala d’exposicions. D’aquí que la seva obra la coneixien potser més bé la gent d’aquells indrets de muntanya que els del seu propi poble. 
   L’artista, però, estava influenciat per les corrents artístiques que sorgien del seu Sitges. De les vivències que li explicava la seva àvia, la recordada Pepa Gumà, una institució de la Vila, un puntal inseparable d’aquest Cap de la Vila i un referent en el món de l’art i la cultura. També per haver sentit parlar als nombrosos artistes que freqüentaven  l’establiment dels seus pares i, entremig de tot aquest caliu artístic, s’hi afegia la música sorgida del piano del seu oncle, el també recordat Janio Marti. Que per acabar-ho d’arrodonir, comptava amb el terrabastall  de timbals i plats que propiciava el seu cosí, en Pinyu, mentre estudiava la seva carrera instrumental.
    En Santi Pérez Camps, un artista que ens va deixar quan el millor del seu art  encara s’estava  coent al caliu del seu saber i dels seus neguits. Sortosament els seus amics han entès que la totalitat de la seva obra encara no havia  sortit del forn i ens han deixat provar-ne un tastet.
     Mentre ens delectàvem amb l’obra pictòrica, la música s’obria pas i ho feia amb una gran varietat de propostes que coincideixen en una nova edició del festival catalano-irlandès. Sota la denominació Sitges Live 18, de la qual n’és l’anima en nostre Brandon Jones. Que ha aplegat  una participació de 700 persones i entre elles 300 músics joves i que compta amb l’al·licient que moltes actuacions es poden seguir en directe des d’Irlanda, gràcies a les modernes tecnologies. El resum de tot plegat és que han estat unes jornades molt intenses, on els convidats han tingut de compartir protagonisme amb la pluja, la qual els ha recordat el seu país. Perquè com ja es venia anunciant ha estat un cap de setmana dominat pel mal temps i ambient fred. I quan va sortir una ullada de sol, allà al camp del Barça, una maneta enjogassada deixava encara més glaçats  als eterns rivals. Tot just quan semblava que la tempesta ja havia amainat.
    No obstant  a vegades el cel sembla complaent, perquè va declarar una treva, en la qüestió de la pluja, en la vesprada de dissabte, quan assistíem a la inauguració de l’exposició de l’artista local, la Blanca Benítez Montané. On curiosament l seva magnífica obra està envoltada d’aigua de mar. Sota el nom “O Mare e tu”, inspirada en un fado. Així que l’obra té un rerefons musical que la fa encara més real, més propera.
    La Blanca és la pintora de la bellesa, que li sap extreure, per a desprès mostrar el secret d’aquesta. Un secret, és clar, que ella ha sabut desvetllar i aquesta, la bellesa, no s’ha pogut resistir a la seva sensibilitat.
   Soc un admirador de la seva obra, de tota, si més no  li admiro també una altra genialitat que no tots els genis en poden presumir, la seva senzillesa. La Blanca, fins el curs passat, passava cada dia per davant del taller, amb les seves dues criatures fent camí a l’escola bressol. I quan no passava carregant en braços al nen ho feia amb la nena. I ella, com ningú, entenia i raonava les explicacions que, encara mig adormits, li entaulaven els dos vailets. Perquè la Blanca, abans d’artista és mare i com a tal, a aquesta hora matinera, passeja amb la docilitat que la caracteritza una manera de ser: comprensiva, riallera, sempre contenta. I jo que conec el que és capaç de fer amb el pinzells a la mà, m’adono que el seu art no és fruit de l’atzar, sinó que en ell s’atresora la sensibilitat de mare, de persona que viu amb intensitat cada moment del dia, que sap gaudir de les petiteses amb que la vida li obsequia. Amb tot aquest bagatge al damunt, quan arriba al seu estudi i es posa davant de la tela, se la mira, observa amb deteniment on la va deixar la darrera vegada, quan hi apropa el pinzell totes les bones vibracions que ha acumulat en aquelles hores prèvies es transformen en art. No en un art qualsevol; en un art que captiva i et fa feliç.
   Vet aquí un dels secrets més fàcils de comprendre  de la felicitat, viure per poder admirar l’obra d’una sitgetana que és pintora, també, de la senzillesa. Aquesta  que l’ha fet gran com  artista i com a persona. 
                                                      J. Y. M.
                                                                               
( Article publicat a l'eco de Sitges el 2 de novembre del 2018)          

  
  

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez