Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

18 d’agost 2019

QUASI MÚSIC


   Les persones més afins al Retiro, per descomptat el socis més veterans de l’entitat, han viscut els seus anys de joventut, al compàs de la música que sonava a la Societat. La més integradora era la que omplia de melodies ballables aquells singulars balls de tarda. I l’anomeno integradora, perquè reafirmava la relació entre les famílies, quan s’alternaven a la pista successives generacions. I que era quan la gent de Sitges es coneixien tots i  aquells balls fomentaven  noves relacions entre les parelles més joves. Iniciant el festeig quan ja portaven uns quants balls de tarda ballats.
   En Lluís ho va viure de tan a prop, ell i la Montse van ballar tants balls, que es sabien de memòria el repertori de l’orquestra. I quan s’esqueia Carnaval, el vivien intensament, en especial la nit del “panaché”.   Però just al cap de dos dies,  s’interposava la Quaresma, i amb ella els  balls quedaven interromputs. Si més no altres músiques, més aviat noves cantúries  ressorgien de dintre la intimitat de la Societat. Ell i els seus companys de colla, assistien als assajos  de les Caramelles. Tradició a la qual el mestre Pallarès s’esmerava en les inspirades composicions de cada any. Prèviament els hi feia saber: “ aquest any us faré un americana a mida, curteta, de les que es porten ara”. I en totes ells els hi reservava uns compassos per a que poguessin solejar. Les seves veus, encara que les escoltessis  en la distància, eren inconfundibles, dèiem sense  dubtar en l’apreciació: “el solo l’està fent en Curtida. Però igualment reconeixíem  la veu de l’Abdón,  la d’en Capdet..... Tots ells tenien un to de veu identificable  i un estil propi. I en aquesta parcel·la intervenia un altre bon retirista i amic de tots ells, en Josep de l’Eco. Ell hi  havia posat la poesia.    
    I tornava un altre estiu, i la sala del jardí del Retiro acollia un altre any al ballet de “l’Antonio de Ronda. I la nit més que fosca, era alegre, esquitxada pel colorit de la flor de la buguenvíl·lia que s’emparrava per entre les arcades del costat de la pista. I els retiristes, amb en Lluís al capdavant, esperaven aquells caps de setmana de juliol, quan ens visitaven unes representacions de les diferents autonomies. Sonaven noves músiques i sorgien altres ballarugues, típiques dels llocs dels convidats. Per acabar tots a la pista, ballant i gaudint de la companyia. 
    Amb tantes músiques  viscudes, no es cap disbarat dir que en Lluís era quasi músic. Fins i tot havia format part  d’aquella mítica expedició a Polònia, i allà tocava la caixa amb la colla de grallers formada  per en Blai Fontanals, en Josep M. Alemany i en Joan Montaner. Vet aquí que redoblava el timbal amb la destresa d’un professional de la caixa, perquè era, això, quasi músic   
    Per aquest motiu he volgut acompanyar l’article amb una fotografia  on està entre músics, moments abans de sortir al carrer, durant una nit de Carnaval. Just quan es van reprendre, sense limitacions imposades, les rues. Ell que havia escoltat tantes músiques; les interpretades a aixopluc del seu Retiro.  Com les músiques de Festa Major, amb preferència per la del ball de bastons. .   
     I com en el comiat d’en Josep, que va ploure, quan se’n va en Lluís, en aquesta tarda de novembre, també plou i se’m torna a fer present una estrofa de l’americana, musicada pel mestre, amb lletra d’en Josep: ”l’aigua que baixa de dalt de les muntanyes/ i corre alegre entremig de les pedres...”.   
    Quasi músic; però retirista amb tots els ets i uts, del Barça,  un enamorat de la seva família i del nostre Sitges, al qual  va contribuir a governar. Quasi perfecte,doncs, si no fos perquè diuen  que la perfecció no existeix.
                                                                      J. Y. M.

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez