Els qui som de
Sitges, al menys a mi em passa, quan transitem pels carrers del poble, tot
sovint ens dediquem a fer com una mena d’inventari de la gent que habitaven les
cases que ens envolten i d’aquesta manera ens ve al pensament detalls dels
costums que tenien el seus estadants. La casa del carrer Major, de la qual
s’aboca el balcó de l’enunciat, ofereix un devessall de records i altres
singularitats associades a la vida del poble.
Comencem
referint-nos a la seva situació. Una posició en un angle, com diguem els qui
manegem les eines per mesurar l’enquadrament, que és fals escaire. Si més no
ubicada entre un contorn dels més cèntrics, que ha estat dipositari d’una de
les activitats més populars per la qual es coneixia la botiga de betes i fils
que regentaven la Lucia Izabal i la Carme Fernàndez. A
ella la propietària la va acollir quan les circumstàncies van portar fins al
poble a un col·lectiu de nois i noies amb la finalitat de salvaguardar les
seves vides.
I va succeir que
la Carme es va casar amb en Josep de l’Eco i tots, junt amb els dos fills, en
Josep i en Ramon, van viure sota el mateix
sostre d’aquesta casa del balcó. Quan hi passàvem no podíem per més que
alçar la vista i allà, darrera el vidre, amb la cortina desplaçada, assegut a
la butaca, ell ens saludava efusivament. Però vet aquí que el balcó assolia un
protagonisme rellevant, quan per sota hi passava la Festa Major, totes les
processons i s’hi aturaven les colles de Caramelles per
dedicar les seves cantades. Més d’una vegada he manifestat la meva predilecció
per aquest raconet per gaudir dels cants, en el transcurs de la tarda del
dilluns de Pasqua. Potser perquè la sonoritat es barreja entre una massificació
de seguici popular i, sobretot, pel goig que feia el balcó amb la seva concurrència. Tot
envoltat per un gustet de pasta de mona que s’escapava de les interioritats de
la pastisseria veïna. Estrofes
primaverals, en més d’una ocasió sorgides de la inspiració d’en Josep M. Soler
i Soler i del seu altre veí, a tocar de la casa, el farmacèutic Felip Font i
Soler. I d’en Salvador Soler i Forment que vivia quasi davant per davant.
Ens acaba de deixar
l’últim, de les persones de més edat,
que sortien al balcó, com ho reflecteix la imatge que va servir per
homenatjar a en Josep de l’Eco , que apareixia amb aquesta posició tan comuna
del cos abocat a la barana. Un retrat
que s’avé a moltes conclusions, però la
que trobo més adient és la que inspira la senzillesa d’un amic molt proper. Que
guaita a l’anar i venir de la seva gent.
Just a
sota, la merceria on tantes vegades hi
havia accedit per anar a buscar l’amic, el fill gran del matrimoni i que,
davant la meva presència, la seva mare o la Lucia, cridaven per l’ull de
l’escala: “Josep, hi ha en Joan”. Va
ser allà on, degut a la nostra amistat, es va fer realitat el meu anhel de poder col·laborar a l’Eco.
Sobretot la influència que va exercir l’amic davant el seu pare, per a que em publiqués una petita crònica d’un
concert que va tenir lloc en el Palau de la Música.
El punt final d’aquella escarida col·laboració em va obrir les portes de la casa del carrer
Bonaire. En ella m’he trobat com a casa, compartint el privilegi d’acompanyar
en el recorregut que anava de la botiga a la rebotiga, passant pel
menjador, als col·laboradors de tots els temps. I allà, al fons de l’impremta,
hi era ell. El director de bata blava, generós i diplomàtic. Perquè no tenia mai un no per tal d’inserir, en les pàgines de l’Eco, una
col·laboració espontània sorgida d’una inspiració passatgera . Un detall que
reflectia la proximitat del setmanari
amb la gent del poble . I diplomàtic perquè, sense abandonar el seu posat
d’home bo , quan calia, sabia dir que no, sense influenciar negativament en la
reacció del interessat. Al qual el rebia
a botiga, desprès que la Carme Soler o la Maria González, deixessin el
vestit que cosien i l’anessin a buscar.
Les portes de l’Eco,
doncs, sempre han estat obertes, no així
el seu balcó, aquest del carrer Bonaire,
que va deixar de tenir vida pròpia quan van anar marxant els seus estadants i
la persiana, verda i de corda, va ser arriada de la barana per sempre més. La botiga i el menjador ho
van deixar de ser també, però encara es conservava l’essència de tot plegat. Hi
contribuïa la seva presència corregint proves d’impremta, entre el flaire del
sofregit del dinar que li preparava la Maria. Amatent, sempre, al compromís
assolit de fer sortir l’Eco cada setmana. I conscient de les dificultats que això comporta.
Però és que la
pròpia vida no està exempta de dificultats, sobretot quan al pas dels anys ens van
tancant portes. Li va passar a en Josep, la seva salut el va desplaçar del
balcó del carrer Major. I aquesta talaia sitgetana va quedar arraulida a la
solitud dels dies i les hores. I les
colles de Caramelles no s’hi han aplegat mai més, perquè ja no hi trobaven ni a
en Josep ni a la Carme. Si més no, com pressentint el seu comiat, en el
transcurs de la Pasqua d’aquest any, la
colla del Retiro va incloure en les seves cantades l’americana que porta per títol “Primaveral”. Lletra d’en Josep M. Soler
i musicada pel mestre Pallarès, que havia estat
estrenada en la Pasqua de 1943. Serveixin unes de les estrofes que es
van fer molt populars, dintre del repertori caramellaire, per a dedicar-li el
meu més sentit comiat i per expressar el
més sincer agraïment per haver confiat amb mi: “. ..L’aigua
que baixa de dalt de les muntanyes/ i corre alegre entremig de les pedres/ al
seu pas besa l’olor de les plantes/ entre els seus pètals...”
L’altre dia,
amb el mar esvalotat, l’ aigua que baixava
de dalt del cel el va acompanyar en el seu últim passeig. Adéu-siau!, Josep de
l’Eco.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 25 de novembre del 2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada