I ho va fer en
un dia de tardor, solejat, d’aquests que
desprenen una lluminositat tan de Sitges. Quan feia poc ens havia visitat la senyora lluna, exhibint una plenitud tal que no recordo haver vist mai
cosa igual. Sempre se’ns mostra capritxosa, perquè segons els cicles pels
quals es regeix, va canviant de formes. De manera que, sigui quina sigui, quan es recrea damunt de l’església ofereix l’espectacle nocturn dels més extraordinaris de tots els existents. Res va ser ser igual una setmana després, amb pluja
persistent i calamarsa inclosa.
Tornant a les
formes, no passa el mateix amb el sol,
la seva ve a ser com una gran bola de foc que també, depèn de les
èpoques al sortir ofereix un espectacle sensacional, mentre la lluna encara
desprèn lluminositat, com si no es volgués retirar. Per uns moments
comparteixen espai tots dos astres. És en aquesta sortida quan sembla que el
sol reneix de les fondalades marines.
Una bola de foc rogenca acompanya l’espectacle del naixement d’un nou dia.
Aquest avança i la llum solar es recrea
en aquesta llenca de costa, per a plaer
dels seus habitants i visitants, fins que se’n va s jeure cap allà el indret de les coves oferint,
a partir d’aquest temps, unes postes de sol espectaculars. Entre aquest obrir i tancar
l’ull, la llum que deix anar en el seu recorregut és impressionant, fins el punt en què els artistes se l’han fet seva.
En aquest dia
del mes de novembre, doncs, el sol escampava la seva generositat i el Racó de la Calma acollia a la gran
família sitgetana per tal de retrobar-se amb l’obra de l’artista Ramon Casas i Carbó.
El pintor, amic de Santiago Rusiñol Prats, va influenciar per a que aquest visités la Vila, degut a que a ell li havia captivat.
Rusiñol va aprofitar un viatge que va fer a Vilanova per aturar-s’hi, era també
a la tardor del 1891i a partir d’aquí, tots hem sentit parlar-ne, hem llegit,
ens hem documentat, de l’origen del Cau
Ferrat. Així com vida i excentricitats dels seus estadants.
La vida en el Cau ens la podem imaginar impregnada de genialitats, com les que
aportaven la gran quantitat d’artistes que el van freqüentar. Bressol de les
Festes Modernistes, lloc de tertúlia i de inspiració en totes les vessants de
l’art. En mig de tot plegat, més d’una vegada, el sol, de ben segur, va obrir
l’ull davant els finestrals de la planta baixa de la casa estudi, i el seus
convidats es meravellarien d’una salutació tan ben rebuda des d’un baluard
privilegiat i amb la companyia, ni més ni menys, que de tot un Mediterrani que
escampava bromera blanca cada vegada que acariciava, amb suavitat el seus
fonaments o, per contra, quan
enfurismat, un bocí d’aquest mar regalimava pel llarg i ampla dels vitralls de
la sala del brollador.
Sembla estrany
però aquest sol d’avui és el mateix que el que havien vist néixer aquella gent.
També la mateixa lluna que els
acompanyava en aquelles vetllades, quan el mar es tenyia de plata, com
si ella es volgués afegir a les festes o
de tertúlies abraçades a l’art. Aquest dia, però ens trobàvem escampats en l’ombra que a aquesta hora ofereix el Racó de
la Calma. Davant del Cau, entre les parets nobles dels dos Palaus de Maricel.
Dels quals també hi va tenir el seu protagonisme Ramon Casas, ell va influenciar
en la visita que Charles Deering va fer a Sitges i, com el seu antecessor, va
quedar meravellat d’aquest entorn, fins el punt de fer-hi construir un Palau.
I el que són les
coses, quasi 100 anys després de la seva inauguració, les seves dependències
acullen l’exposició dedicada a Ramon Casas amb motiu del 150 aniversari del seu
naixement: “La modernitat
anhelada” . Un retorn al Sitges que
el va captivar, o més ben dit, de on
sembla que no ha marxat. Aquesta és la sensació que té el visitant de
l’exposició, perquè la seva obra es compartida amb la dels seus amics i especialment amb la del Senyor del Cau que li és tan
familiar. Per aquest motiu, entre l’afluència de tantes coincidències,
intuïm que Casas
ens guia. Al visitant el transporta a una Vila blanca de sol avassallador,
el mateix que vol tornar a penetrar
dintre aquestes interioritats però que, ara, les noves tècniques no li permeten el lliure accés
per tal de no malmetre, com havia fet fins no fa gaire, les obres que van
pintar i col·leccionar els seus estadants.
Ramon Casas ha
tingut la sort que en el seu retorn ha estat rebut per una lluna esplendorosa i per un sol que
va ser la companyia més comentada, quan l’honoràvem amb la boca plena d’elogis
i també dels entreteniments de l’aperitiu servit en un redescobert espai molt
idoni per acollir la bona representació d’autoritats i gent de Sitges. Uns i altres
integraven el comitè de benvinguda a un gran artista. En mig d’un allau
de les noves tecnologies que igual permetien
trucar per telèfon, enviar missatges explicant els moments viscuts, com captaven una instantània de tot plegat. El mateix que feien aquella gent, però ells
amb els pinzells. Transcorreguts els
anys podem contemplar les seves obres com si estiguessin acabades de fer. Desconeixem
si els moderns aparells d’avui, amb la seva informació tan condensada, sobreviuran a aquest pas inexorable dels anys.
Sí que continuaran sent els mateixos, és de suposar, aquest sol i aquesta
lluna.
Quantes
meravelles s’apleguen sota la capa del
cel i sempre a remolc de la modernitat anhelada.
J. Y. M.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada