No recordo quina ha estat la
primera fotografia que s’ha fet de Sitges, tot i que em sembla recordar que
algun dia se’n va parlar. És estrany,
però, el dia que no apareixen fotografies antigues del nostre poble i la seva
gent. Curiositats que ens aporten amics que estan molt avesats a penjar, a la
xarxa, imatges que ens permeten conèixer aspectes desapareguts del nostre
poble. Quedo meravellat del gran nombre
de fotografies que visualitzem d’aquell Sitges que no hem conegut.
Quan encara va
trigar molt temps, fins que les càmeres fotogràfiques comptessin amb certa
accessibilitat. Mentre, la fotografia familiar va aconseguir immortalitzar
moments importants de la vida de les persones. Fins aquest moment pràcticament
la gent no es retratava, excepte en determinades ocasions, com era el de deixar
testimoni gràfic del dia del casament. Consistia en una fotografia d’estudi,
realitzada a casa del fotògraf. Que mostrava un decorat que contenia els
mateixos elements; la butaca o la cadira
on seia l’esposa, mentre el marit apareixia dret amb el braç repenjat en
un peculiar pedestal. Una fotografia que s’emmarcava i després presidia una paret del menjador o de
l’habitació.
I així es van
anar alternant amb altres. I, amb el relleu generacional, les més antigues es
guardaven . Fins arribar un moment que es
recuperaven, hi apareixien uns personatges que no els coneixia ningú. La desmemoria
produïda pel distanciament, que encotilla el pas del temps, feia que aquelles
fotografies, engroguides, anessin a parar al foc. O si el marc mostrava una
decoració modernista o certs elements artístics, es penjava altra vegada a la
paret, com un complement decoratiu.
Passaven els
anys i la fotografia, tot i que evolucionava, continuava sense estar a l’abast
de tothom. Eren els retratistes els més sol·licitats, al mateix temps que les
famílies es van aficionar a omplir els àlbums familiars, que s’han convertit en
la història gràfica de cada casa. Sobretot en els aspectes que han sigut més
comuns. Així, quan el xicot marxava a
fer el servei militar, aviat la família
rebia una fotografia, on apareixia vestit de soldat. Aprenent de capità general.
Una imatge que anava a parar a la cartera dels pares i a la més mínima l’ensenyaven.
Tenir a prop
una fotografia de la persona estimada, és un costum força generalitzat. Quan
una parella començava a festejar s’intercanviaven les fotografies i d’aquesta
manera el vincle era tan present com la proximitat que ofereix la cartera o el
moneder. Avui es posa, el que diguem, de
fons de pantalla.
Hi havia un músic ribetà, el popular Josep
Rafel, de can Maurici, que era dotat d’un genial sentit de l’humor. Era
d’aquells típics musics de festa major que, allà on anava, se’l disputaven per
asseure’l a la taula a l’hora de dinar. L’home tenia ben assimilats dos
repertoris; el pròpiament dit de ball, i el humorístic que sortia en el moment
de la sobretaula. Entre les genialitats que explicava, intercalava unes quantes
fotografies, on mostrava els racons més fotogènics del seu poble. Entremig hi colava
una d’un cul completament despullat. Quan Arribaven a aquesta fotografia, en
Rafel gaudia veient com la giraven i tornaven a girar, per intentar saber que
era aquella mena de lluna plena. I abans que li preguntessin, ell tot sorprès,
els hi demanava disculpes: Ai! Perdoneu,
però s’ha barrejat una fotografia del cul”. Com que ja procurava lliurar el
plec a una senyora, aquesta, quan escoltava
de que es tractava, instantàniament, la llençava acompanyant-la amb un: “Oh!, que marrana”. I ell s’apressava a disculpar-se: “meca, la canalla, ja han fet de les seves”. Després, explicava als
companys les diferents reaccions, però sempre deia que, de primer, a la imatge
del cul, li feien fàstics i després notaves que se la miraven de reüll.
Aquests dies
de maig es celebra el Fotomaig, que es pot considerar la festa major de la
fotografia local. Amb una magna exposició de fotografies repartides per
diferents punts. Quan a la vila de sempre ha existit una tradició fotogràfica,
la qual va derivar a la creació de l’Agrupació Fotogràfica de Sitges. No Sitges
Foto Film, com jo no fa gaire havia apuntat. Doncs aquesta darrera denominació
va sorgir conjuntament amb el Festival de Cinema Fantàstic i de Terror. L’Agrupació Fotogràfica, ara integrada
al Grup d’Estudis Sitgetans, ha aportat
un bon nombre d’aficionats, els quals, entre ahir i avui, Sitges gaudeix d’un
prestigi fotogràfic de gran consideració.
En aquests
moments, és quan es fan més fotografies que mai . Amb la particularitat que les podem veure al moment, o enviar-les a una
amistat que viu a l’altra banda del món, que les rep també a l’instant. Però
Fotomaig és quelcom més que aquesta immediatesa, les fotografies que es
presenten, tenen una vessant artística i moltes d’elles mostren el resultat
d’un treball, abans se’n deia de laboratori, però avui dia tots els retocs que
es fan, passen per saber manejar bé el programes pensats per aquestes
finalitats. Al meu modest entendre, soc de l’opinió que la bona fotografia era
la que feia el fotògraf , aquell que emprava la seva tècnica particular, que no
anava més enllà de trobar el moment del dia en què la llum , les ombres i també l’enfocament, fossin
els més adients. com la sort d’estar allà, amb la màquina, quan es tracta de
retratar una instantània que potser mai més es repetirà.
Quasi
sempre aquesta situació es produïa quan no es portava la màquina. Avui
poques se’ns escapen, perquè el mòbil no
el desemparem. I serveix per fer de tot,
inclús per telefonar.
Si a Girona ara
és temps de flors,a Sitges és temps de fotografia. I aviat també les flors, a casa nostra, seran
las protagonistes. Excel·lent temàtica per a la fotografia.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 11 de maig del 2018 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada