Aquest era el títol genèric que encapçalava la columna, en la qual el periodista i escriptor, Arturo San Agustín, col·laborava en El Periódico. On, a més, hi afegia l’encapçalament que s’adaptava al contingut de l’article. Un títol escollit de ben segur per l’amistat i admiració que l’autor professava al pianista de l’Hotel del Passeig de Gràcia. El protagonista, músic d’una vàlua excepcional, cada tarda delectava a la clientela de l’hotel i als admiradors que s’hi apropaven, amb un escollit repertori que interpretava al piano de cua de la sala del bar.
Perquè en Joan
Grau ha estat un músic de moltes barraquetes. Persona senzilla i afable, molt
proper, atenia les peticions que li demanava la concurrència i tot seguit feia parlar el piano amb un art
que era el reflex de la seva personalitat. Sempre que em trobava a Barcelona
feia el possible, ho continuo fent, per
treure el cap a aquesta sala del Majestic. En Joan, que sempre estava amatent
al personal que entrava i sortia, et saludava amb aquell moviment de cap que et
venia a dir que ja t’havia vist. Un
senyal que no el distreia de la seva feia, però que si més no, era una mostra
de gran cortesia per part seva. I ni que
fos amb l’excusa de demanar un cafè, el detall de la consumició, em servia per poder asseurem mentre en
delectava amb les melodies del pianista i la contemplació de la presència de
moltes cares conegudes que trien aquest lloc per trobar-se i parlar de les seves
coses, sense que la música ambiental
sigui una molèstia, tot el contrari.
El pianista,
durant potser unes tres o quatre temporades va estar vinculat amb Sitges, va
formar part d’aquell sensacional conjunt de música ballable, en el qual el seu
cap visible era l’excel·lent trompetista, en Vicente Serrano. Ell havia estat
el trompeta solista del l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu. D’origen
valencià, junt amb el seu conjunt, van amenitzar els balls que tenien lloc als
jardins del Retiro, conjuntament amb la
formació de la casa, i em sembla
recordar que, en una darrera temporada de la seva presència a Sitges, també van actuar al Prado. El conjunt acompanyava
a les atraccions, de més renom, que eren
contractades com a plat fort d’aquelles vetllades estivals . Amb una passada, de
dalt a baix, en les hores prèvies de l’actuació, en tenia prou per donar per
enllestit l’assaig. Era un músic de cap a peus, amb una nitidesa i sonoritat
que esborronava.
En Joan Grau,
que també comptava amb un historial musical excel·lent, va acabar la seva vida
professional com a responsable d’amenitzar, al piano, les tardes del Majestic. Mudat,
amb una elegància que el distingia, quan entrava a la sala, abans de dirigir-se
al piano, saludava i parlava amb els coneguts. Aquests que mai ens cansàvem
d’escoltar el selecte i variat repertori de música de tot temps.
Parlar del
pianista del Majestic, deriva a un altre detall, molt vinculat també a l’Hotel.
Perquè l’establiment compte amb un
servei que, pocs de la seva categoria, ofereixen: el de neteja sabates. A l’antiga
usança, el “limpia” assegut en una elegant
banqueta, on hi va incorporat el reposa-peu, per a que el client hi disposi la sabata, mentre espera que l’enllustrador li
tregui brillo. Aquesta imatge em recorda, salvant les diferencies amb el luxe,
el recordat Epifani que treia llustre a les sabates de la seva clientela, fixa i
passavolant, en un extrem de la vorera
de cal Xatet i de la del Roy.
L’Hotel Majestic,
com explica Lluís Permanyer, va començar la seva trajectòria de la mà de Ércole
Cacciani, qui a l’any 1897 havia inaugurat a la Plaça Catalunya l’Hotel
Inglaterra, situat on hi ha l’edifici de Telefónica. Content per l’èxit
obtingut, compra un edifici del Passeig de Gràcia 70-72 ,l’enderroca i fa
construir un hotel, que inaugura el maig del 1918 amb el nom de Majestic Hotel
Inglaterra. Fins que , continua
explicant en Permanyer, el 1929 el Sr. Martin Casals Galceran, que era el
propietari de la casa veïna , compra l’Hotel i al cap dels anys el va ampliar
incorporant la seva casa, fet que va permetre aconseguir un edifici de
gran sobrietat en una xamfrà privilegiat. Propietat de dues generacions: Casals
– Soldevila i després Soldevila – Casals.
Per tant aquest mes de maig el susdit Hotel compleix
100 anys. Un aniversari que serà celebrat com es correspon, després d’haver
culminat un meticulós procés de reforma integral. I ho farà, entre els molts actes preparats per a l’ocasió, amb l’edició d’un llibre on s’explica tota la
seva Història. Curiosament el seu autor, és persona molt vinculada amb la
nostra Vila, l’Àngel Miguelsanz Arnalot. Un destacat professional del sector del turisme, en l’àmbit de les
altes esferes i que ha escrit altres llibres dedicats al tema. El més recent el
trobem en el llibre que es va publicar,
juntament amb en Josep Mª. Matas, amb motiu també dels 100anys de l’Hotel
Subur. Molt vinculat, per lligams familiars,
amb els actual propietaris, Matas – Arnalot. I casat amb la que tots coneixem
per la Bibi de can Font.
El Majestic ha
estat i és un Hotel de referència que pot presumir de l’honor d’haver hostatjat
a una clientela selecta i entre els quals destaca la presència de personalitats
de tots els àmbits de l’esfera mundial.
Sense passar per
alt la dedicació dels empleats de la casa. Personal, molts d’ells, que hi van
entrar de joves i han desenvolupat una carrera ascendent i brillant. Ascendint
dintre l’escalafó amb el qual es regeix l’estatus d’excel·lència, aquest que es posa a disposició dels clients per a
que tot, tracte inclòs, sigui impecable.
I sempre amb el
so de piano com a música de fons. Perquè el pianista del Majestic, forma part
de l’engranatge d’aquesta centenària
institució hotelera.
J. Y. M.
(Article publicat a l'Eco de Sitges, el 4 de maig del 2018)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada