Passar del carro a la
mecanització, abraçada a un progrés sense aturador, va portar als sitgetans a
secundar aquest avenç que aconseguia no haver de tirar de carretó. Fa poques setmanes, amb motiu dels 75
aniversari de la colla de Caramelles Sitgetanes, em referia a l'Esteve
Sucarrats que en va ser un component i baix destacat i de qui, a més de la seva
apreciada veu de baix, feia esment al mitjà de locomoció amb el qual es
desplaçava . Un “carromato” que de ben segur era el resultat de la genialitat
del mecànic que el va construir. Estic convençut que avui el seu disseny
desentonaria davant de com ha evolucionat la industria de l’automòbil i totes
les seves variacions.
L'Esteve es valia del vehicle per a transportar la
ferralla que comprava i venia com a part
del seu negoci. Tenia el magatzem allà
en el barri de Sant Crispí. La gent del poble s'havia familiaritzat amb l’espetec
del motor de tal manera que delatava la seva presència. Això es produïa en un Sitges poc massificat de
vehicles, si més no el constant increment del turisme feia preveure que els
cotxes ocuparien carrers i entorns que van perdre part del seu encant.
Circumstància que s'ha produït arreu, perquè és molt freqüent anar a visitar un
monument, un paratge singular, o simplement passar per un carrer amb encant i
ens trobem que la fotografia et queda desvirtuada davant la presència d'un
cotxe que es troba aparcat en el lloc
més inoportú
Els turistes, àvids per retratar
les diferències que s'interposen a la normalitat, s'aturaven a fotografiar la
raresa del vehicle de l'Esteve. Potser eren els mateixos que entraven a la
botiga que regentava la seva muller al començament del carrer Bonaire, dedicada
a la venda de records i sobretot d'articles destinats a fer més agradable
l'estada a la platja. Ella era dona de temperament, que no tenia pèls a la
llengua, com s'acostuma a dir de les persones que diuen les veritats, peti qui
peti.
I si el “carromato” d'en Sucarrats
era d'una originalitat atípica més ho era la plataforma que comandava en
Francesc Mirabent i Farreras de ca l'Eixut. Una plataforma simple, allargada,
instal·lada damunt de quatre rodes, amb un sostre i amb uns vuit seients
disposats a cada costat i amb uns aparells
per conduir-lo d’allò més rudimentari.
El invent servia de mitjà de transport
entre Terramar i la Fragata i a la inversa. Sense cap dubte va ser la predecessora de la popular
barqueta.
En Panxito feia de jardiner als
jardins de l'Hotel Terramar i li van oferir si volia conduir la cosa , ell va
acceptar i s'alternaven amb un parent de les Borrell, les perruqueres. El enginy va ser
de gran utilitat, sobretot per l’original manera d'anar fins a l'Hotel Terramar i els
seus jardins. Quan tot per aquell sector era nou i despertava la curiositat de
la gent del poble que s'hi apropava caminant o fent ús de la plataforma, en una
època de transformació com la que va significar la urbanització d'aquell
sector, mentre s'observava sota una perspectiva
d'admiració. Però si anar a Terramar a
peu i gaudir de l'entorn era un
al·licient, m'imagino el que representava fer-ho "acomodat" en el
invent mecanitzat que comandava en
Panxito.
Curiosament els hotels que hi
havia a Sitges en aquells anys incipients del turisme, disposaven d'uns serveis
destinats a tenir cura de la comoditat dels clients, molt més amatents dels
detalls que ho feien possible que no pas ara. Així el Hotel Terramar posava al
servei de la clientela un furgó per traginar passatgers i equipatge de
l'estació a l'Hotel i al revés. En l'establiment l''equipatge era traginat per
aquesta altra institució que tots els hotels tenien, el del grum, que més
familiarment hem conegut per "botones". Segons la categoria de
l'hotel anaven uniformats, fins i tot amb el corresponent casquet. Es dóna la
paradoxa que ha hagut personatges que van treballar en un hotel portant les
maletes i han arribat a ser-ne el director. Però sobretot aquesta activitat
havia estat el primer aprenentatge laboral dels noiets que aprofitaven les
vacances de l'escola per entrar en contacte directe amb el públic i de pas fer uns calerons.
Tornant a l'automoció, altres
vegades m'he referit als germans Balcells, els populars Pericos, com a
paradigma d’uns dels primers mecànics de cotxes instal·lats en aquell
enclavament dels quatre cantons que avui, malgrat haver estat urbanitzat, encara es coneix per
la denominació toponímica popular de la vila. La muller d'un dels germans, la d'en Pepito, era navarresa i, com a bona ambaixadora de la seva terra, li
agradava xarrupar el vinet, així com altres xarops . A ella , tan implicada com
estava amb la denominació de la família,
la veu popular no es va estar de nomenar-la, també, la "Perica". I el
que són les coses, no fa gaires dies, fent un tomb per Tamariu, que és un dels
llogarets on sembla que un cop de mar l'hagi
deixat arrecerat entre els pins, m'apareix el nom d'un dels seus
carrers, ni més ni menys, amb aquest anunciat; " carrer de la
Perica". Fins i tot l'escut té una semblança amb el nostre. La coincidència em va
semblar de les més sublims, pel fet de que, en un racó de món, on l'aigua de
mar sembla tenyida de blau, honoren la
popularitat d'una altra Perica, quan estàvem convençuts que la de casa nostra
era única i poc amiga de l'aigua, ni que aquesta fos de mar.
Vehicles i persones de Sitges i vinguts d'altres
contrades, que han deixat un record que el pas del temps s'ha encarregat de
transformar i facilitar-ne la disponibilitat,
és el cas de la locomoció i de manera especial pel que fa els cotxes.
Deixant per a les persones la part de popularitat que els hi correspon i que
degut a ella són recordades i mereixedores d’aparèixer mencionades en un espai
tan entranyable com són aquestes pàgines. Rellegint-les ens adonem que no
sempre la nostra gent ha anat sobre rodes i, amb tot, es mostraven feliços. I
és que la felicitat de vegades es troba més còmode anant a peu.
J. Y. M.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada