A l'any 1946 la
companyia italiana Piaggio, ubicada a Pontedera, va treure al mercat la seva primera moto Vespa. Aquesta va
significar un nou concepte: de línea moderna i lleugera la qual,
indiferentment, ha estat conduïda tant per homes com per dones. Aconseguint una
notòria popularitat. Sobretot quan va aparèixer a la gran pantalla transitant
pels carrers de Roma i conduïda pels artistes més famosos del moment.
Era un temps en què la conducció de tota mena de vehicles
era quasi reservada als homes, les dones acostumaven anar assegudes al darrera,
de paquet, com es sols dir. Si més no la manera d’asseure’s d’elles era d'una forma peculiar, de costat i amb el
braç esquerra abraçaven la cintura del conductor. Això es feia d'aquesta manera
perquè anava d'acord amb les formes de vestir i com la majoria de senyores
vestien amb faldilles si s'asseien com ho feien els homes els era de suma
incomoditat. Vist avui la modalitat fa venir esgarrifant-se, degut a la poca
seguretat que aquesta assentada oferia,
tant per la posició, com per la manera d'agafar-se, amb una sola mà i sense
casc protector. Perquè acostumaven a cobrir-se el cap amb un mocador, lligat al coll, per tal de que el vent no
desbaratés el pentinat.
Per facilitat la comoditat de la parella, es va anar imposant el sidecar, reservat a l’acompanyant.
I va ser amb la Vespa quan les senyores
van començar a habituar-se a la conducció i a partir d'aquí es va convertir en
un vehicle, en diríem, unisex.
No va tardar gaire que aquesta moto va aconseguir gran popularitat i igual la conduïa la Sofia Loren com un rector de
poble vestit amb la sotana. Era el cas del pare Ricard Serra, un sacerdot molt
avançat al temps i als dictats de l'església. Vivia al carrer Cervantes del
barri Sant Crispí i disposava d’una
Vespa i vet aquí que, confiat com estava amb la protecció celestial, degut a la
influència que suposadament es creia que tenia,
conduïa de manera temerària. Amb la mala fortuna que sempre hi havia un
moment en què els seus deurien estar distrets i el pare Serra anava a parar a
terra, quedant trencat per tot arreu. Sortosament es refeia però li quedaven
cicatrius i problemes de mobilitat. I si
el reflexes a una certa velocitat li jugaven una mala passada, tenia
l'habilitat de canviar del català al castellà i al revés, en el transcurs
d'una mateixa conversa, amb molta
facilitat. Sacerdot de la comunitat de les mares Mercedàries, l'home tenia
projectes més enllà de la seva vocació sacerdotal, recordo que durant un temps
em parlava del seu desig de fer una pel·lícula, amb escenes rodades al mar i
damunt una barca.... i sembla ser que volia comptar amb la col·laboració d’un gran aficionat a la fotografia, el doctor
Pere Serramalera Cosp.
Curiosament ell
també es valia de la Vespa per anar a passar consulta per les cases, era quan
els metges seguien l’evolució del malalt i acudien al domicili fins que la
malaltia anava remetent, com era el cas del Dr. Celis que vivia en aquesta casa
ajardinada del carrer Sant Isidre cantonada amb el de Les Ànimes. El Dr. Serramalera sortia més airós de la conducció de la moto
que no pas d’esquiar, doncs si el pare Serra s’esterrossava pels carrers del
poble, el metge es desballestava damunt la neu, mentre tenia la Vespa aparcada
en el seu domicili del carrer d’en Bosc.
Aquesta moto va ser
la preferida pels doctors de la medicina i també amb ella es desplaçaven els
practicants, que com el Sr. Cruz, anaven
a domicili a posar injeccions. A la
farmàcia de la farmacèutica Irene Montroset, situada al carrer Illa de Cuba en
els baixos de la casa de Manuel Planas i Carbonell, hi treballava en Josep Carbonell Mirabent. En
Josep era fill de l’Estanislau Carbonell
i de la Maria Vinyet Mirabent. En Lau , com se’l coneixia, era una retirista
que es mudava cada tarda per anar a les
tertúlia que tenien establerta darrera el finestral del cafè de la Societat. El
matrimoni tenien dos fills, en Josep i en Jordi. Aquest últim va morir
d’accident a les Costes de Garraf. En Josep es va emmaridar amb la Juanita
Torremorell i Jornet que va fer de llevadora i també posava injeccions com el
seu marit. Aquest es desplaçava amb la marca de l’enunciat i quan els malalts
el veien se’ls hi passava mitja malaltia, degut al seu tarannà de persona
amable i molt prudent.
Allà on no
arribava ell hi arribava ella i així la
Joana compartia la Vespa, era quan ja ens havíem acostumat a veure a les dones
conduir bicicletes i motos. I sobretot als responsables de la sanitat local
mobilitzar-se amb aquesta marca de moto. La mateixa que utilitzava la Loreto
Baylo, també llavadora, que sabia de la importància del temps i de les hores,
perquè quan eren requerits els seus serveis, la situació no podia esperar,
havia arribat l’hora i els desitjos eren de jugar a favor d’aquesta, d’aquí que sempre s’ha dit: “que
sigui una hora curta”.
Tot això passava
quan encara no hi havia mòbils ni Internet, i els mitjans més a l’abast era el
correu, el telèfon fixa, i el telègraf. Aquest estava ubicat al carrer Major,
al costat de la bodega Candelària, i n’era responsable el Sr. Falcato. En les
darreries d’aquest servi a la vila un dels responsables de portar a domicili
els telegrames era l’Alejandro Suárez Luque. El xicot es desplaçava amb una
Vespa i a les nits d’estiu es convertia en un dandi, vestit amb una acurada
elegància que triomfava, entre les estrangeres, en els balls del Prado.
Els carters no
ho han tingut tan còmode, han repartit, ho continuen fent, les cartes a peu.
Fins que amb l’expansió del nucli del poble molt més enllà del centre, els hi
alleugera la caminada aquestes conjuntades Vespes de color groc.
Hora darrera hora
el temps passa i amb ell els anys. Fins que damunt la Vespa s’hi han
amuntegat ni més ni menys que70 . Ja
podem dir que és més vella que l’anar a peu. Tot i que els seus usuaris l’han escollit
perquè consideren això: que l’anar
a peu és més vell que...
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 15 d'abril del 2016)
1 comentari:
Quina sorpresa!
L'altre dia vaig cercar a Google el nom de la meva avia... no esperava trobar res... i de sobte em vaig trobar amb aquest article. Em va emocionar moltíssim llegir i poder recordar als meus avis... besavis...
Preciós article!!!
Publica un comentari a l'entrada