Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

22 de març 2015

CRÍTIC DE MISSES

   Tinc la satisfacció de poder compartir pàgina amb la màxima autoritat eclesiàstica del poble, com ho és  el Sr. Rector de la nostra parròquia, mossèn Josep Pausas. Coincidint que quan surti al carrer el setmanari tan sols hauran transcorregut unes hores de la festivitat de Sant Josep, els hi vull fer arribar, tan a ell, també  a  elles i  a tots els que s’identifiquen amb el nom, la meva felicitació.
    Amb un record molt especial a un Josep que va tenir molta complicitat amb el Ral·li de cotxes d’època  que tindrà lloc aquest  diumenge, em refereixo al Sr. Josep Casanova i Termes. Eficient secretari del Foment del Turisme de Sitges i persona detallista al cent per cent. Com també una altra de les peces de l’engranatge d’aquesta prova, que té lloc entre Barcelona i Sitges, és l’amic Eduard Carbonell i Targa que sap la vida i miracles del Ral·li, per tants anys com ha col·laborat amb l’organització de la prova.
   Vet aquí, però, que amb les felicitacions  i els records que van associats a l’esdeveniment d’aquest cap de setmana m’he apartat de l’enunciat de l’article. Encapçalament que ha vingut motivat per una crònica que vaig llegir en el diari El Periódico de Catalunya del divendres passat, escrit per Carles Cols, sobre una especialitat molt poc coneguda, com ho és els del crític de missa. Una curiositat que es remunta entre els anys 1983 i 1997, període de temps en què el diari madrileny “ABC” , va estar publicant, cada dilluns, ni més ni menys que la crítica de missa. Escrita per Ricard Herrero que era un sacerdot que es dedicava a visitar esglésies, durant la celebració de l’eucaristia,  amb el més estricte anonimat, per a desprès escriure  la corresponent crítica. Copio textualment  de l’article, unes línees d’aquesta col·laboració: “El salmo lo cantó solo el organista. Al aleluya no contesto casi nadie. Ya digo que es una pena de la que el cura no tiene culpa” . El sacerdot ho escrivia  en les mateixes pàgines del diari entre les crítiques de teatre, cinema, música, de literatura... Obeint  a l’encàrrec de Luís María Ansón, com així ho explica Victor Olmos en el llibre “Historia del Abc“.
     Avui, ens consta imaginar-nos que un diari pugui incloure en les seves pàgines una crítica d’una missa. Altra cosa  és l’opinió que hi pugui expressar el sacerdot, com ho fa el meu company de pàgina, així com arquebisbes i bisbes que escriuen  en altres diaris de prestigioses capçaleres. Per la seva part el crític, o  cronista, Ricard Herrero apuntava, ja fa anys, una crítica de caire generacional: “La misa  de una y media a la que he asistido es una misa pobrecita, de poca gente, de gente mayor y un poco en pelo”.  Un comentari que volia reflectir una realitat que pot semblar anar contra la lògica,  si tenim en compte que, en el seu dia, a les persones de més de 65 anys,  la pròpia església els va eximir del deure d’assistir a missa els diumenges i festes de precepte. De ben segur perquè a partir d’aquesta edat consideraven que sobrevenien desgavells de la salut que podien fer inviable acudir a la celebració religiosa. Sortosament la mitjana de vida s’ha allargat i avui una persona de 65 anys el que acaricia amb més entusiasme i il·lusió és la jubilació i, amb ella el poder fer els que més li plagui. Sense que l’edat sigui un impediment per  assistir a missa. Perquè amb la jubilació hi ha temps per a tot.
    En certa manera la crítica continua vigent,  sense la presència de cap crític especialitzat en el tema, perquè tots ens sentim capacitats per opinar, sobretot quan les paraules del sacerdot aconsegueixen acaparar l’atenció dels feligresos i això és produeix en el moment del sermó, on es fa palesa l’habilitat oratòria del predicador. Antigament en molts pobles els sermons assolien una influència crítica, aquesta vegada, però, per part de l’oficiant, quan aprofitava per posar en evidència determinades actituds que desafiaven la bona entesa entre els veïns del poble i que el Sr. Rector adequava la seva intervenció per a denunciar-ho amb un esperit crític. Algunes vegades aquest  arremetia contra els músics que participaven en la festa major del poble. Com va passar en un de la província de Tarragona. Els components de l’orquestra que participaven en l’acompanyament dels cants litúrgics, escoltaven atònits, des del cor, les paraules del sacerdot, més o menys en aquests termes: “Vosaltres, que digueu que no teniu diners per a fer obres de caritat, per a sufragar les despeses de la parròquia, no us sap greu gastar-vos els diners amb els músics que se’ls emporten a canvi de res de profit.... Mala propaganda pels bufadors d’instruments. Però la cosa no acabava aquí, sinó que continuava a l’hora de dinar, era quan els músics eren repartits per les cases del poble. Tenir assegut a taula un músic representava tot un honor que distingia a la família que l’havia acollit. I si més coincidia amb la presència del Sr. Rector, la veu corria per tot el poble. En aquests dinars, curiosament, el sacerdot, en un moment o altra, feia sortir el tema del poc encaix dels balls amb les coses de l’església.
       Existeixen, però, uns Oficis religiosos que a falta de crític oficial, obtenen una rellevància que distingeix el programa d’actes. Assistir a l’Ofici de Festa Major de casa nostra forma part d’un costum que marca determinades preferències. Quasi sempre per la solemnitat de l’acte. M’ho deia una senyora: “ Fa goig veure l’altar envoltat de tants capellans”. És el mateix referent amb els qual es guiaven els organitzadors de festes passades, quan en el programa, en l’apartat de l’Ofici, hi feien constar: “Glosará la vida del Santo, un eminente orador sagrado”. Un protocol que es repetia cada any.
     A falta de crític de missa, les persones expliquem la missa segons ens va i sempre fem curt. Perquè, segons la veu popular: “de la missa no en sabem ni la meitat”.

                                                                                                     J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 20 de març del 2015 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez