Em vaig quedar,
en l’article de la setmana passada, en aquells moments sublims dels assajos
dels músics, no obstant després de l’assaig i de les actuacions amb les
respectives orquestres, la convivència entres els intèrprets aconseguia un ambient únic i irrepetible. Per proximitat
familiar,vaig ser testimoni d’algunes d’aquelles jocoses tertúlies que tenien
lloc darrera l’escenari del Retiro. No tan perllongades després dels balls de tarda dels dies de festa
de l’hivern. En una d’aquestes incursions a l’escenari, un
cop els musics recollien els instruments a mi em va quedar temps per saludar
efusivament al responsable de la bateria i ho vaig fer amb un sonor: Hola valent! I vet aquí que en Ferran Sentís s’ho va
prendre molt malament i em va recriminar la meva gosadia, mentre repetia: Que
si vegi en cor fins i tot la canalla.... i pobre de mi vaig quedar,
acostumat a escoltar parlar d’ell amb tal denominació, que si em punxen no en
treuen sang. I per a complicar-ho encara més, s’hi afegia el comportament de la resta de músics que
feien mans i mànigues per aguantar el riure. Aquell dia vaig posar, sense ser
conscient, la pinzellada d’ironia a aquell ambient peculiar de darrera
l’escenari. Malgrat les presses que mostraven els músics per marxar cap a casa,
perquè aquelles vesprades eren molt diferents a les nits d’estiu, quan es
prestava a un canvi d’impressions més relaxat. Potser perquè en aquella hora,
un cop acabat el torn d’actuació, amb absoluta tranquil·litat, l’ambient era propici per iniciar una
agradable conversa.
El propi mestre
Pallarès era el qui prenia la iniciativa, es seia en un extrem de l’escenari i convidava als
seus músics a fer el mateix. Aquests, moltes vegades, li raonaven que no es
podien quedar gaire, degut que al cap d’unes hores s’havien d’aixecar del llit
per anar a treballar. El mestre insistia que
una estoneta i prou, al final es
sortia amb la seva i la reunió aconseguia entrar en un ambient sensacional,
desenfrenat. Entre tantes sublimitats en Pallarès, que era de posat seriós, que
no vol dir que no tingués un sentit de l’humor fi i brillant, es feia un fart
de riure i la resta de companys de la formació poc s’adonaven que el temps
transcorria i s’escurçava el seu descans.
S’havien
alternat en la gestió d’aquells balls, amb espectacle, de les nits d’estiu,
diferents empresaris i com és de suposar visitaven l’escenari per tenir cura de
que tot funcionés correctament. Un d’ells va ser en Sergi Caballé el qual,
durant la seva joventut sembla ésser que havia fet alguna provatura en el món del toreig, potser volent imitar al
torero nascut a Barcelona Mario Cabré, que desprès va abandonar el toreig per
dedicar-se al teatre, cinema i presentador de televisió. Portat per aquesta afició taurina oferia als turistes, mentre el
ballet canviava de vestuari, la possibilitat de fer uns capotes amb un
d’aquells caps de toro amb rodes. En més d’una ocasió els músics engrescaven a
en Sergi a fer uns passes per delectar a la concurrència de darrera l’escenari
i l’empresari s’hi avenia i mostrava el seu art en la “faena”. El paper de cap de quadrilla estava reservat al mestre que
amb el seu somriure sorneguer assolia la complicitat de tots els papers que li
eren encomanats.
En l’època de
l’empresari Artur Llansó, a més de l’espectacle i els concebuts balls, dedicava una nit a la setmana a oferir combats
de lluita lliure. En aquests afer els músics no hi entraven. Les genialitats
les aportava en Ni, fill de l’empresari, el qual mostrava aficions de
luminotècnic. En Sadurní es posava
davant el comandament dels interruptors de la llum i era un expert en deixar a
les fosques aquells bonic contorn i feina hi havia per sortir de la foscor, per a desesperació del seu pare
i entre xiulets dels respectable
Entre tantes
genialitats als músics els tocava anar a dormir tard cada dia, i si pel mestre
hagués estat se’ls hauria fet de dia. L’home l’endemà dormia tot el matí i no
tenia cap altra obligació fins a la tarda.
A la resta de
l’any la continuïtat de les tertúlies entre músics tenien seguiment al carrer,
després de sortir d’assajar i era també curiós que tenien per costum deixar
l’estoig amb el instrument a terra i
parlaven amb tant interès que s’anaven apartant, sense adonar-se, dels
instruments fins que tenien de retrocedir al seu encontre. Moles vegades coincidien amb
els de la Mozart sortien de can Torrens i, en ple Cap de la vila, es formava una
nodrida tertúlia dels homes de solfa. Curiosament a la casa d’aquest mestre
tenien un aliat d’excepció, la Montserrat. La noia que va entrar de joveneta a
la casa per ajudar-los i si va fer gran, era com un més de la família. La
Montserrat tenia l’habilitat de posicionar-se a darrera la porta de l’habitació
on assajaven i eren freqüents les seves incursions a l’interior quan creia que
estaven equivocats en algun detall de la conversa entrava i els rectificava. També quan s’adonava que
assajaven un ball d’actualitat, obria la porta i els informava: “aquest ball el toquen molt per la ràdio...”
Va ser en una d’aquestes
trobades quan va tenir lloc un incident amb un company. Els músics venien
de can Pallarès i a l’alçada de la casa del costat del Retiro, la qual manté la
mateixa estructura, la separava de l’entrada de la Societat l’estret local de la barberia que regentava el
Sr. Almirall, el qual avançant-se a les
modes en lloc de la mena de capa blanca que es disposa sobre el client, les que
ell feia servir eren vermells. Bé, ens trobàvem a davant la casa descrita, on en els baixos un
grup de joves es lliuraven a declamar una mena de proclames, just quan en
aquell moment passava el meu oncle carregat amb el contrabaix i no se li acut
altra cosa que enervar un crit, molt
abreviat però entenedor, Pum. I va
continuar caminant, tot seguit van sortir els protagonistes d’aquella vetllada
i li cridaren l’atenció i el músic com si sentis ploure. En aquestes que
passava l’Agustí Montornès, carregat de timbals i plats, li faltaven mans, i
l’home per ben quedar els hi va dir: “no
le hagan caso, gente joven “. Què va
haver dit: “ I a ti que te pasa....”
Total que va rebre alguna que altra refregada malintencionada i no va passar
d’aquí perquè els van separar i dissuadir. En arribar al Cap de la Vila els que
anaven a davant no es van assabentar de res, si no hagués estat perquè l’Agustí
es passava la mà per la galta i els preguntava si la tenia inflada. Entre que
sí i que no, coincideixen amb en Manel Vendrell de can Sou a qui li van
explicar tots els detalls, que li van haver dit. El músic que era molt punyent i especialista
en ser constant en la
seva ironia sarcàstica, cada vegada que
coincidien , només feia que posar-se la mà a la galta i l’Agustí li dedicava
una esbufegada que aixecava pols.
Són compassos
d’unes pàgines musicals que no estan regits per la mètrica i tampoc pels sons
dels instruments, però que conformen el
panorama musical sitgetà des d’una altra vessant.
J. Y. M.
Article publicat a l'Eco de Sitges el 29 de noviembre 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada