Per
proximitat i per les curiositats que intento aportar a aquest espai, el carrer
Sant Bonaventura l’he convertit en el protagonista de molts dels meus articles.
I quan sembla que ja n’he exprimit tot el suc, em faig ressò de noves
temàtiques que havia deixat per altres ocasions. Davant la celebració de la festivitat de Sant Narcís, patró de la
ciutat de Girona, que serà el proper
dimarts dia 29, em plau tornar al carrer del costat de casa per recavar, una
vegada més, en el record dels seus veïns, atesa l’afinitat amb el santoral de
la propera setmana i per l’amical coincidència amb uns dels seus veïns.
Al capdamunt
del carrer, la propietat de can Joanet d’en Mas, disposava una petita edificació que estava
enganxada al nucli principal de la casa, aquesta amb entrada pel carrer Sant Francesc.
La construcció era composta, ho continua sent, però ara reformada, de dues
plantes; els baixos destinat a magatzem, estava llogat a un tal Clarà,
enguixador de Vilanova. I en el pis hi
van viure la família Paixó. Va succeir que un dia la mare dels Paixos havia de sortir un moment a comprar i va
tancar amb clau la porta d’entrada per tal de que la seva mainada no sortís, aquests van decidir lligar
els llençols i amb ells despenjar-se pel
balcó, com si es tractés d’una seqüència de
pel·lícula.
Tot i que
havia freqüentat molt el carrer Sant Bonaventura, en aquells anys, no pas ara,
no fos cas que la meva assiduïtat es presti a males interpretacions, deia, no vaig coincidir
amb la família Paixó com estadants, però sí tinc un grat record de la família
que hi va anar a viure desprès. Els Comas- Mirabent es pot dir que eren els
nostres veïns més propers només tombar el carrer. En Rafael era pintor de
parets , igual que el seu pare qui abans d’establir-se pel seu compte era
operari d’en Telesforo, també un pintor d’aquest carrer, pintors de bata. La
muller d’en Rafael, la Teresa, era germana
de l’Antoni i en Félix que treballaven a la banca i de la Rosa, la qual
curiosament quan es va emmaridar amb en Jordi Planes, en Miro, van venir a viure al carrer Sant Francesc, a la casa que
es troba enfront mateix del carrer Sant Bonaventura, a pocs metres on vivia la
seva germana. Propietat dels germans Lluís, en Bartomeu i en Vicenç. Aquest estava
casat amb la Maria Concepció, germana d’en Rafel i que també van viure en la casa quan aquesta era de planta baixa i
pis.
Els Comas van tenir dos fills, en Narcís i l’Antoni, els
quals també es van dedicar a la pintura. El balcó s’abocava just a davant el
pati de la casa d’en Manel Benazet i la Maneleta Lluís. Una
casa on en la part superior de l’edifici llueixen uns esgrafiats que va
fer el senyor Casañola. Aquí va conèixer
a l’Angelina Almirall i si va casar. L’home va morir a la guerra i desprès dels
anys la vídua es va tornar a casar amb
en Miquel Zarrán. Aquests bonics esgrafiats envolten l’edifici i li confereixen una categoria.
Actualment on era el pati esmentat,
entre aquesta i la que era propietat de l’Antoni Benazet, s’ha construït una nova casa, això ens permet
adonar-nos de les dimensions del pati.
La família Comas
eren d’aquells pintors que en la categoria dels oficis anomenem dels d’abans.
Quan per desenvolupar l’ofici s’havia de
passar pel preceptiu aprenentatge, per tal de poder aprendre a fer la barreja
de components, preparar la pintura i
saber aplicar-la degudament, corregint les imperfeccions que es podien trobar
durant el procés. El mestratge que
caracteritzava ja a l’avi d’aquests
descendents, li va valdre el privilegi de poder ser el pintor del Cau Ferrat.
Portaven impregnat, entre l’àmplia gama
de colors que preparaven, aquell blau, blauet, tant característic en les
estades principals del Cau.
A tots ells la gent del poble els hem
conegut sempre pels Ciset. Durant uns anys els dos germans van alternar
la pintura amb la direcció d’un bar, on van saber captar una clientela amatent
a les tradicions i neguits del poble. L’establiment del carrer Sant Pere era
lloc de trobada de joves i allà, en el Poker, es parlava de carnaval, de festa
major i quan s’esqueia irrompia el so de les gralles i el redoblar dels timbals
de l’acompanyament del drac, molt vinculat a en Narcís que en va ser portador.
El pas dels
anys, les circumstàncies de la vida, els
Cisets van deixar el pis de la casa del carrer Sant Bonaventura que els
resultava petit, curiosament les seves estructures corporals, eren poc adients
per conviure en un espai de reduïdes dimensions, forçosament s’havien de fer
nosa entre ells. El carrer va perdre uns altres veïns dels anomenats de quasi
tota la vida i el pis va restar tancat fins que es va construir de nou.
Des de el seu
balcó dominaven tot el carrer i també la vidriera del saló de can Benazet,
darrera la qual es podia veure aquell trofeu futbolístic que tant ens encuriosia. Com altres signes d’identitat
del poble, les cases dels germans Benazet, la d’en Manel i la d’en l’Antoni,
com la d’en Ventura, que s’accedia pel carrer Sant Francesc, també van ser
transformades, mantenint, però, les dues primeres, les façanes originals. No obstant la perspectiva del finestral ha
canviat de decorat, avui s’aboca a les interioritats d’un establiment de
restauració. Amb tot, per aquells que havíem apamat cada bocí de carrer, ens
encuriosia saber el destí d’aquell trofeu que era com un símbol als improvisats
partits de futbol que es disputàvem entre estretors.
En Manel Escobosa,
que és un gran coneixedor i entusiasta de totes les facetes de l’esport local,
sabia que la família Benazet va dipositar el susdit trofeu a l’ajuntament i que
aquest va optar, amb bon criteri, que s’exposés en el despatx de la regidoria d’esports. En Manolo va anar al seu encontre i el va fotografiar i,
amb l’amabilitat que el distingeix, em va lliurar unes copies de la fotografia d’aquest Trofeu Germanor (
1924 – 1928 ) que va presidir, durant
tota la meva infantesa i de la dels meus amics i veïns, aquest començament del
carrer Sant Bonaventura, com un detall curiós i un testimoni impertorbable de les juguesques i
de l’anar i venir d’uns veïns molt singulars i populars entre el conviure de la
gent de Sitges.
Els Cisets han integrat l’ampli repertori dels motius de la gent de
Sitges, amb la lleialtat a una denominació que els identifica i ens transporta
al record d’en Rafael Comas que s’ havia
integrat en diferents juntes del Prado, arribant-ne a ostentar el càrrec
de vicepresident. Quan ser del Prado o del Retiro formava part de la pròpia
identitat personal. I ser pintor de brotxa s’assimilava a un art, pel fet de
saber aconseguir unes tonalitats que s’havien d’avenir amb les
preferències de la clientela i després
transportar-ho a les parets sense que es notés les represes de la brotxa. Hem
de tenir en compta que encara no s’havien inventat aquests rodets que ho deixen
més uniforme. Eren tècniques i secrets de l’ofici, que els professionals
tenien bona cura de preservar i aplicar.
Com els Cisets, veïns i amics de sempre.
J. Y. M.
Article publicat a l'Eco de Sitges el 25 d'octubre de 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada