L’evolució del
Carnaval ha derivat a una, diguem-ne, professionalitat quasi exclusiva
d’aquesta festa, per la qual es treballa pràcticament durant tot l’any. D’aquí
que l’ofici de carrossaire s’ha implantat en aquesta nova versió d’un espai
laboral: “el carrusodrum” ( nom
sorgit quan els tallers de les carrosses estaven a l’Autodrem ) en el qual es treballa per amor a l’art i mai
millor dit.
Tot sembla fàcil,
no obstant darrera aquesta exhibició multicolor i d’àmplia diversitat de carrosses i vestuari, es
necessita una logística que només les persones que belluguen els fils de
l’organització i tot el que comporta, saben el que costa tenir cura de tot
plegat.
A la dècada del
1910, les societats locals ja van treure al carrer lluïdes carrosses, de
temàtica molt adient a la festa i també molt treballades en quant a la
realització de l’obra. La curiositat es complementa en què lògicament anaven
col·locades damunt un carro tirat per un o més cavalls. Els quals els
comandaven aquells coneguts i populars carreters, majoritàriament pagesos i altres que treballaven per a les
agències de transport local.
Quan el
carnaval va arribar a estar prohibit
d’aquella manera: “ni carn ni peix”, va
prevaldre “el fardo”. I la feina va
recaure exclusivament amb les dones de casa, que es valien de la inventiva,
perquè amb quatre robes et feien una disfressa
que acabava sent original.
Mentrestant va
començar a escalfar motors el Ral·li de Cotxes d’Època que va celebrar la seva
primera edició, el diumenge 8 de febrer del 1959, que en aquella i en altres successives proves es feia coincidir en
diumenge de carnaval. D’aquí que la seva desfilada pels carrers de la vila, fos
saludada amb llançament de paperets i serpentines. La implicació d’aquest complement, tan carnavalesc, va durar poc, perquè els organitzadors veient que a cada any aquest
desplegament de paperets i serpentines anava a més, van decidir acabar-ho. Amb
el raonament que, aquell escampall,
deslluïa la desfilada, al restar protagonisme als cotxes participants i als
seus ocupants que sempre han vestit d’acord amb l’època dels vehicles. Fins que, amb bon encert, és va buscar un
altre diumenge per tal de que no coincidís el Carnaval i el Ral·li en la
mateixa data.
A l’any 1977, en el conegut com a Primer Carnaval de la
Democràcia, el Retiro, treu una única
carrossa, disposada sobre un camió EBRO. Si no recordo malament , representava
un oasis envoltat de palmeres. I a partir d’aquí la trajectòria i l’embranzida
que agafa el carnaval és de tots conegut. Però la curiositat es fa palesa quan a mesura que les carrosses que participen en
les rues augmenten en nombre, es requereix altra vegada a la gent de la pagesia
per tal de que comandin el seu arrossegament i per això canvien els carros tirats
per cavalls, pels tractors. Així tenim; els carrossaires, els tractoristes, que
no tots són treballadors del camp, i els de les americanes que passegen un posat
interessant de vigilants de categoria, doncs preval l’elegància per sobre de
tot .
A l’entorn de
carnaval s’han inventat molt actes, pensats per això: escalfar motors, com
l’enunciat que he escrit. Amb aquesta tònica, el passat dissabte va tenir lloc
a l’Espai Cultural del Miaramar la inauguració de l’exposició “No et perdis la carrossa”. On hi
conflueixen molts detalls de tot aquest procés que ha portat a treure al carrer
un nombre molt important de carrosses que han capitanejant Retiro i Prado, però
també els altres grups i societats participants. El plat fort de l’exposició , és
una simple plataforma on el visitant, pot comprovar (d’una manera una mica
exagerada), el moviment que experimenten els qui hi van pujats damunt en el
transcurs de les rues.
L’escalfament
dels motors, es repeteix amb aquest esporàdic i simpàtic grupet de “ les Massó
de can Negrita” que van fent la seva
parodia i no paren de xerrar. I la cosa no acaba aquí, doncs ha aconseguit gran
ressò la notícia que aquest any, per
primera vegada en la història del Carnaval, la reina entrarà al Retiro. Amb
aquest detall es trencaran tots els tabús que giraven en torn d’aquest
personatge que, des d’un començament, quan el Prado la va incorporar al seu seguici, van començar
les controvèrsies del protocol, per si havia d’anar a davant o darrera i
lògicament tenia vetada la seva entrada a la societat rival. I encara que hagués
estat convidada, no s’esqueia en els plans que una reina pradista fes una visita, ni que fos de cortesia, a la
gent del Retiro.
Tot canvia i de
més verdes han madurat, i no se pas per
quins set sous, s’ha orquestrat que aquest
any, la Reina del Carnaval entri i surti
del Retiro, com popularment es diu, “como
Pedro por su casa” . I és que sembla ser que té moltes afinitats retiristes. Ara si que
veig que les monarquies estan en hores baixes. Ni que aquestes siguin tan singulars
i amb una representant que sempre ha causat admiració. I és que el bon gust no està ha expenses de les
rivalitats. Sigui com sigui molt han tingut de canviar les coses per poder convèncer
als acèrrims del Retiro, que una reina que va sorgir del Prado els visiti. Ara
sí que podrem dir que ja ho hem vist tot.
Amb la
presentació del Programa Oficial a la Biblioteca Santiago Rusiñol i l’original
i bonic cartell, obra de l’Adrià Berlan, l’escalfament de l’ambient arriba a un
grau quasi de “bullidura”.
L’engrescament és generalitzat i les carns; les tendres, i les que no ho són tant, van assolint aquest punt de vistositat que amb la combinació de
les plomes, sorgeix una obra efímera però de molt
bon veure.
Això ja no hi ha
qui ho pari.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 21 de febrer 2019)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada