Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

14 de novembre 2015

ELS CAMINS DESAPAREGUTS

                                   
Pregona la veu popular que tots   els camins porten a Roma. Si més no, tampoc volem anar tan lluny, simplement recórrer els camins de la nostra toponímia local. Camins que, alguns d’ells, s’han perdut  al urbanitzar el sector  per on transcorrien . Camins transitats per la gent que vivia en els indrets de les afores del poble i també pels qui els freqüentaven quan sortíem a fer un tomb pel camp, per la muntanya. Només sortir del nucli urbá,  les afores, era com una teranyina que teixia camins i caminets. Així a frec de la sínia de can Pairet transcorria el camí que ens portava a les Cases de l’Antoniet, on entre altres hi van viure les famílies: els Catasus, la vda. Marrades, els Mongai, la d’en Pepet Carbonell,  la família d’en Jaume Vicente, l’Anita Fullera. En Magí Mestres, un entusiasta dels ball de Bastons que el va ballar del principi al final. L’amic tenia bona gana i idealitzava els esmorzars de forquilla. Un dia estaven asseguts a taula, ell i un altre sitgetà , i va succeir que a aquest acompanyant se li va escapar una ventositat. El soroll el va delatar i la disculpa no es va fer esperar, a la qual en Magí li va respondre: “tranquil, ja et pots tirar pets que no tinc fato”.
   En aquest llogaret també  s’hi  van construir una casa la família d’en Josep Nebleza. La seva muller, la Josefa Paco, de molt joveneta, va entrar a treballar a la casa de l’Artur Carbonell. Un cop casada, en aquesta casa del carrer Illa de Cuba, hi va néixer el fill del matrimoni, en Pepito Nebleza i Paco. La família, per sempre més, van conservar una bona amistat amb l’Artur, fins el punt que, tot i ja no viure en la porteria de la torre,  el convidaven a totes les celebracions familiars. Mentre, en Josep, aprenia solfeig i l’acordió. Va aconseguir tal domini que en festes que organitzava l’Artur a casa seva, li demanava al xicot si volia amenitzar-les una mica amb l’acordió. La peça preferida era “La Comparsita”  la interpretació  li sortia tan brodada que tenia l’èxit assegurat.
    Al començament del camí, en  derivaven dos més, un a frec de la Sínia Dionisia, que transcorria cap a la Sínia d’en Rostit, se’l coneixia pel Camí dels Capellans i passava pel començament del de La  Fita. Un camí, aquest,  en el seu començament estret, encara quedaven de peu els dos pilars de l’entrada, on hi estaven collades les dues fulles de les reixes de ferro les quals, en el seu temps havien tancat aquell domini amb  marges a cada costat. Un camí que portava fins a can Bricullé i ca La Blanca i seguint més enllà es por arribar fins a Montserrat. Un  camí que, quan comença el mes de maig, és transitat pels components del Centre Excursionista de Sitges, quan a hora molt matinera emprenen el camí cap a Montserrat. Els Dels Capellans i el de La Fita han conservat el nom originari, si més la identificació no té res a veure amb l’entorn. Són camins del Poble Sec i, com el nom ho indica, conformen les avingudes principals d’un poble que a la vegada  és la continuació del de Sitges.
   En el sentit oposat als dels Capellans, sortia  un camí que començava al costat  de la torre de la família Novials. Un matrimoni format per un català i una andalusa. La Gloria tenia la gràcia de la gent del Sud  i una vitalitat sensacional. Acostumaven a viure a Barcelona, curiosament, en el mateix edifici on viu la família Pujol. La porta d’entrada de la casa, des de fa un temps, és notícia, quan per ella  surten i entren imputats. Avui el matrimoni Novials estaria més incòmode al pis de Barcelona que a la seva torre de Sitges.
   Aquest camí ens portava a la vinya d’en Sam , a la dels Rufete, al camp d’ametllers de ca la Mariana ....  fins a la casa i ermita de Santa Bàrbara.  Uns camps on els paranys eren quasi a tocar un de l’altre. Perquè  aquesta cacera  ha estat una modalitat que ha tingut molts seguidors. Durant aquest temps, els homes del poble o anaven a caçar al parany, o  amb l’escopeta a l’encontre de les llebres, les perdius... mentre altres anaven a fer rovellons. Es pot dir que tots els propietaris de les terres del terme, hi tenien camuflat el parany i si no era seu, els hi deixaven parar a les seves amistats. Transitar-hi durant aquest període de caça, representava ser convidat a apartar-te, quan més lluny millor, del parament de les teles, perquè la presència de la gent provocava que els ocellets no es posessin damunt la trampa atrets pels refilets dels reclams.
   Però de tots els camins, un dels més transitat ho va ser el Camí Fondo, que portava a l’ermita del Vinyet, amb  recorregut que transcorria entre sínies i terres de conreu. En uns anys en què tot l’entorn  eren camps i vinyes. L’escultor Pere Jou va construir la seva casa al costat de la del pintor Sunyer. Tan era el descampat,  la solitud del indret, que sortien al portal i podien distingir quan l’esposa de l’escultor deixava enrere  les cases dels Fernàndez, que es trobaven a la Ribera, perquè res s’imposava entremig.
    De la riera  en sortia el camí cap a les Coves, Miralpeix i la Mare de Déu de Gràcia. Miralpeix era un enclavament important en el tràfec de contraban. Les baques, carregades, principalment, de paquets de tabac, s’apropaven a la platja i des del sobresortits de les roques, descarregaven la mercaderia i l’amagaven  a la masia i des d’allà ho distribuïen.
   Un altre camí sortia de davant el Vinyet i, travessant  la via del tren, ens portava a les Cases del Sord, un agrupament de cases de planta baixa i pis, que oficialment també es coneixia com a Alta del Vinyet. Un camí  per on s’accedia  a la masia de can Lleuger i, pel costat de la via a Can Pei. 
     Camins, aquests i altres, que el progrés ha fet desaparèixer,  i en on hi havia  camps,  masies, amb  els consegüents plans d’urbanisme, s’hi han aixecat noves edificacions.
    I és que la modernitat ens ha posat, ho vulguem o no, en el camí del progrés. On és millor caminar endavant, sense mirar enrere.   
                                                                                  J. Y. M.
     

( Article publicat a l'Eco de Sitges el 13 de novembre 2015) 

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez