Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

03 d’octubre 2014

ANGELITOS NEGROS


  En el transcurs de la dècada dels cinquanta, Antonio Machín es va convertir en el ídol d’una joventut que ja anava de camí dels seixanta i una mica més enllà. El cantant d’origen Cubà  havia amenitzat moltes d’aquelles nits d’estiu sitgetanes i la seva veu, característica, única, així com el seu swing, aconseguia captivar el bo i millor dels  d’aquella edat que començava a ser daurada. Entre el seu repertori més aplaudit es trobava: “El manisero, Dos gardenias, Angelitos Negros”. La lletra d’aquesta última començava: “Pintor que pintas iglesias, pínta unos angelitos negros....”. Un bolero que es va convertir en un clàssic, ja  no sols per la melodia, sinó també pel significat de la lletra, per la pell bruna dels angelets i pel moviment compassat de les maraques amb les quals s’acompanyava el cantant.

   Paral·lelament entre el final de la dècada dels cinquanta i començaments de la del seixanta, la secció fotogràfica Sitges Foto Film, organitzava uns concursos nacionals de fotografia, el fallo del qual tenia lloc en les vigílies de les festes de Nadal. Els organitzadors reservaven un apartat al tema Sitges, al qual hi podien presentar obra qualsevol participant, que no havia de ser necessariament veí de Sitges, però sí que la imatge havia de reflectir  detalls de  temàtica local. En una de les edicions va guanyar una fotografia molt bonica, l’autor  era el Sr. Julio  San Miguel, pare de la regidora Carme San Miguel que ho va ser de l’Ajuntament de Barcelona i actualment ho és del de Sitges, formant part del grup de l’oposició.

   La imatge de l’obra guanyadora estava impressionada des de l’interior de la botiga d’antiguitats  d’en Llorenç Garcia. Aquest bonic espai que es troba situat en el baixos de can Falç i fa cantonada amb el carrer Carreta. Si veu una  disposició d’angelets de talla, que pengen,  del llindar de la finestra, mostrant cara fosca. Darrera de la grisor ambiental del dia, l’artística reixa exterior i la silueta de l’església. El  Sr. San Miguel  la va titular: “Angelitos Negros”, un títol que feia honor als protagonistes de la fotografia i, sens dubte, es recreava en el  del bolero de Machín. Pels aficionats a la fotografia, ha estat una obra de grat record.

   La botiga que regenta en Llorenç Garcia està ubicada en un lloc privilegiat, però a banda de l’enclavament, es fa palesa la sensibilitat de l’antiquari que està darrera el negoci. Les dues finestres que s’aboquen al Passeig, ofereixen un estil i una sobrietat que les diferencia del comerç convencional i encaixen amb l’arquitectura de l’edifici. I com abans de dedicar-se de ple a les antiguitats, en Llorenç va continuar l’ofici del seu pare, allà, en la fornal dels baixos de la casa on avui està ubicat un restaurant, el ferro enrogia i sobre l’enclusa, amb cops secs i persistents, anaven modelant l’elegant forma de la reixa, fins a quedar una replica exacta de la que ja disposaven. Les dues finestres, amb les reixes corresponents, són com una obra d’art que inspira a fotògrafs, pintors i és l’admiració de la gent de Sitges i dels qui ens visiten. La seva disposició, tan acurada, contribueixen a posar una subtil pinzellada en aquesta escaire que abraça la blancor de la paret de can falç i s’estén fins aquest començament del carrer Carreta, on es continua exhibint uns elements molt acords amb tot l’entorn.

   Ara, per qüestions burocràtiques adscrites a la complexitat que et reserven els contractes d’arrendament, el darrer antiquari de sitges, a no ser que es faci tot el possible per salvaguardar un establiment tan carismàtic en el teixit comercial sitgetà,  es veurà obligat,  a tancar la porta de la botiga, aquesta que és un referent de bon gust i sensibilitat, en quant a la perseverança  de mantenir aquest bocí de Sitges tan ben disposat  a les mirades i a la curiositat de tots els qui mentre passegem guaitem a l’interior des de les dues finestres. Ve a ser com tafanejar  a la privacitat d’una llar d’aquell Sitges antic amb cases senyorials, com la que ens ocupa. On els objectes exposats són el compendi d’un temps passat i que els anys els han acabat convertint en antiguitats i fins i tot en  selectes obres d’art.  

   Traslladada la manyeria al carrer sant Honorat, quan aquest carrer encara no s’havia obert, paret amb paret amb la fàbrica de persianes Mirabent-Adell, en Llorenç va continuar l’activitat en el nou enclavament. D’allà sortien aquells artístics clavells de ferro forjat, amb una filigrana d’orfebre en el tracte dispensat en la representació de la flor. Tot ell d’un negre molt matisat, una vertadera obra d’art. Els de casa l’emmarcaven amb un perfil estret de fusta envernissada i col·locaven el clavell damunt un fons de  tela vellutada que feia una mica de mostreta, de color verd poma. A sota la tija del clavell s’hi fixava una placa d’or on hi apareixia escrit el premi atorgat. Es tractava dels reconeixements que es concedien durant l’acte de clausura del festival de Cinema Fantàstic i de Terror, certamen cinematogràfic que també organitzaven la gent del Sitges Foto Film.

   Angelets, negres, blancs i rosadets, han campat per tots els racons del Sitges íntim. Que sembla condemnat  a perdre aquesta intimitat a favor d’un dimoni sorollós i poc respectuós amb la sensibilitat i les bones maneres de la nostra gent. Mentre van desapareixent, del nostre paisatge, establiments que han contribuït a mantenir una activitat comercial que ens era molt familiar i molt integrada amb l’entorn. Seria una llàstima que aquestes dues finestres perdessin la força de convocatòria, la que ens porta a guitar al seu interior i on, entre les reixes, la mirada es perd en el temps i en la història de cada objecte. Sense distincions, però potser sí preferències. Malgrat que: “los angelitos negros también los quiere Dios”. 

                                                                                                J. Y. M.
   ( Article publicat a l'Eco de Sitges el 26 de setembre 2014 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez