Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

29 de juliol 2018

JUGAR A FER LA RATETA


   Els jocs també han evolucionat amb el pas del temps, però ha estat el carrer el millor escenari que s’avenia amb una infantessa, els de la meva generació, que no passàvem privacions, sobretot en l’aspecte alimentari, però sí que es filava molt prim en altres aspectes superflus. Així els nostres entreteniments provenien, en certa manera, dels jocs que practicaven els nostres pares. Que no eren  gens sofisticats.
   Del carrer també n’hi havia els qui n’abusaven més que altres i que no obeïa a cap descuit dels pares, sinó més aviat per motius de feina, la qual no els permetia atendre les exigències dels més joves de la casa. Si més no sempre trobàvem un bon motiu per sortir al carrer, sobretot durant les vacances de l’escola. I aquesta freqüència tenia la corresponent compensació, perquè jugàvem a  jocs que hauria estat impossible desenvolupar entre les estretors intimistes de les cases.
   El joc més comú de tots era  el de la pilota, tot i que no era ben assimilat pels veïns de cap carrer, perquè provocava les molèsties consegüents; des d’embrutar el blanc de la calç de la paret, fins a provocar alguna que altra trencadissa de vidres. Però no tot consistia en aquests improvisats partits, la cosa es regia també per unes modes passatgeres. Així quan ens venia la caparrada de  jugar a patacons, la pilota quedava aparcada. Vet aquí un entreteniment amb el qual els nostres pares també hi havia jugat.
   Guixat un quadrat al terra, cada participant en el joc, hi anava disposant el número de cromos acordats . Abans, però, de llançar amb fúria el patacó , s’havia d’establir l’ordre de tirada i aquest s’aconseguia després d’ apropar, el màxim,  el taló de goma  fins a l’escaire de la façana de la casa amb el terra del carrer. El qui aconseguia millor apropament era el primer a llençar. Llavors, en el moment en què la goma impactava sobre els cromos, tots el que sortien fora del quadrat  se’ls emportava qui havia fet la tirada.
    Un altra de molt popular era el que anomenàvem el joc  dels “guitos”. Simples pinyols d’albercoc que arrodoníem per a equiparar-lo el millor possible a una bola. Es jugava prop del desaigua de les canals que es troben en un extrem de la façana. Se’n feia un escampall, també segons el nombre acordat i, ara un ara l’altre, s’anava intentant ficar-los en la interioritat d’aquella obertura. Guanyava, tots els que hi havia a dintre, el qui aconseguia introduir l’últim pinyol en la desembocadura de la canal. Quan guanyaves un d’aquests botins, et produïa tal satisfacció que semblava que haguessis aconseguit un valuós tresor. Els nostres pares estaven més fets al joc de les “caniques”. Un joc de toc i pam. 
   Mentrestant ens envoltàvem d’uns detalls que eren comuns en totes les cases. Un dels tants eren els miralls. Curiós invent aquest, que ha permès a quasi bé tota la  humanitat  poder veure’s un mateix. I aquesta visió dona molt joc, perquè permet poder modificar, si està en la nostra mà, irregularitats passatgeres que poden distorsionar la imatge personal. Com en  tot sempre hi ha els qui s’hi miren més que altres, fins arribar el punt que s’hi obsessionen i no surten al carrer sense abans haver posat davant del mirall tantes vegades com creuen convenient.
   D’aquí que es van fabricar armaris amb una gran lluna, com també s’anomena al mirall,ocupant tota la superfície de la porta. Però els més habituals els trobem a dintre el bany. Ara que li tenim un lloc de la casa destinat, i  quan la gent no en disposaven, el trobàvem, simple i solitari, damunt  la pica de rentar-se les mans i la cara. I ningú com els miralls delaten l’evolució del pas del temps en la fisonomia personal. Tan avesada en rebre elogis: “Que bé que et conserves, sembla que no et passin els anys”. Però vet aquí que el mirall és l’únic que t’apropa a la realitat.
   Les famílies benestants disposaven del que en deien un joc de tocador, on no hi faltava de res, petit mirall inclòs, amb suport de plata. Aquest escampall que es repartia per sobre les calaixeres, es van anar estenen als tocadors de la resta de les famílies, encara que no es feia servir quasi mai,  esdevenia un signe de distinció. A mi, particularment, m’encuriosia aquell recipient de vidre on s’hi posava la colònia i s’expandia mitjançant un sistema simple que consistia amb tubet folrat que acabava amb una  pera de goma, la qual es dissimulava amb un escampall de diminuts serrells sedosos. El conjunt de tot plegat  no era útil però atorgava categoria.
    La coqueteria és tan femenina com el mateix interès de les senyores per cuidar  la seva imatge. Per tal de tenir disponible, en tot moment un mirall on mirar-se, disposen d’un de reduït que ubiquen dintre el bolso. Com en totes les cases n’hi havia, per uns moments ens els fèiem nostre i amb ell cercàvem un raig de sol. I una vegada aquest era reduït a la dimensió del mirall, el projectàvem a la paret  i amb un simple moviment de mà, el nostre sol, saltironava amunt i avall, com una rata que no para de moure’s.
    La rata, tot d’una, apareixia a la paret de la classe de l’escola i saltironava per damunt la seva blancor, procurant no  coincidir amb la cara del mestre. Anava i tornava i el seu resplendor era com un esquitx de llibertat que no estava sotmès a la disciplina de la classe. Representava la llibertat anhelada per a tots aquells que, restar amatent a les explicacions del mestres, era com un petit sacrifici mortificador. Sobretot quan la jornada escolar es feia llarga.  El responsable  d’impartir la lliçó, era aliè al que passava, però ja s’encarregava l’alumnat, amb les rissotes, ni que fossin contingudes, de posar-lo en sobre avís .       
   Amb la modernitat, fins i tot la rata s’ha sofisticat, doncs ara es projecta mitjançant un raig laser. Tan potent, que és capaç d’interferir en el mateix Castell de Foc. 
   I és que sempre hi ha qui rumia quina una en pot fer. De la modernitat no tot són flors i violes.
                                                               J. Y. M.   
 
   ( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 20 de juliol del 2018)

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez