Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

25 d’agost 2014

QUÈ VA SER PRIMER: L'ALFÀBREGA O EL VIUET BLAU?


   Contemplant el pòster de la Festa Major de la ribetana  Natàlia Butí, m’he fet aquesta pregunta. Perquè els costums del nostre poble abracen un ampli ventall de detalls, amb els quals, durant molts anys Sitges ha estat un referent. El blanc de la calç, el viuet blau dels baixos i l’alfàbrega, tres elements que van units a la nostra identitat i que l’autora del cartell ha sabut resumir en aquest muntatge en el qual, afegint el bastó del ball dels pastorets, ha integrat, en un sol missatge, costums i tradició.

    Les mestresses de casa sempre tenien a punt, en l’eixida del pati, la galleda per desfer calç, l’escombreta de mànec de fusta  i la pastilla del blauet per pintar el viuet. I en aquells patis interiors, o en el redós dels terrats, hi disposaven testos i galledes en desús, amb varietat de plantes, algunes d’elles que es fan servir per a preparar els suquets dels condiments. Julivert per a posar amb el condiment del peix i menta per a l’estofat de les faves. I les falgueres, d’un fullatge verd intens, molt aclimatades en els llocs humits i ombrívols,

   Una planta que era quasi imprescindible en totes les llars, era la ruda. Per allò que la veu  pregonava: qui té ruda Déu l’ajuda. Malgrat que desprèn una olor molt forta, quasi ofensiva. Res a veure amb l’alfàbrega d’una olor molt de camp, la qual en aquests dies de Festa Major, combinava amb el flaire dels nards, una flor que forma part d’aquesta mateixa tradició.

   Un altre element també quasi imprescindible en les cases d’aquell Sitges, ha estat el cantí de terrissa de color negre de Verdú que, segons les veus enteses, sempre han dit que són els que més aguanten la frescor. El cantí s’acostumava a posar just en l’escaire del marc de la porta que donava excés al pati, per ser el lloc on més corrent d’aire hi circulava. Algunes senyores li adjudicaven un lloc més preferent, el col·locaven en el centre de la taula i,  per no entrar directament en contacte amb la part envernissada, disposaven una mena de posa plats de roba blanca, amb unes puntes fetes de ganxet en tot el contorn.

   Entre aquestes llars les havia que tenien el privilegi de disposar de galliner. Aquest eren, després del so de les gralles, el complement perfecte, desitjat, de la tradició festamajorenca. Per Nadal i per la Festa Major el galliner tenia uns estadants d’excepció. Perquè el pollastre era un dels protagonistes destacats.

    Segons les preferències, o les disponibilitats de cada família, els postres s’adaptaven a aquests aspectes. Els dolços de confiteria,  amb totes les seves varietats, han estat un postra excepcional, que també s’ha alternat amb els braços de gitano. Curiosament, el filar prim en l’ànim de no ferir sensibilitats, o amb tot el que pugui semblar discriminatori, la denominació de braç de gitano continua vigent en el costum d’anomenar aquesta delicadesa. Els havia, però, que preferien arriar la galleda al pou, amb un meló o síndria. Abans s’havia pouat la gasosa i l’ampolla de vi. La fredor de les interioritat del pou aconseguia refrescar el contingut de la galleda. Meló i síndria, un postra secundat per Festa Major. Quan, Ens  havien explicat  els nostres avis, que l’anaven a menjar a la platja i que mentre sopaven la deixaven mig submergida en l’aigua del mar. Això tenia lloc en aquestes vigílies, quan a la Ribera es feia una revetlla popular. Amb assistència dels veïns dels pobles del costat. Sobretot de la gent de Ribes que havien vingut fins i tot amb carro. Amb tanta implicació, doncs, no ens ha d’estranyar que una ribetana aconsegueixi fer un cartell de la festa amb uns ingredients del més pur sitgetanisme.

    A la Festa Major li precedien molts preparatius; emblanquinar les exterioritats, rematar el viuet blau, fer un bon xafarranxo, disposar en lloc preferent el cossi amb l’alfàbrega, fer net al galliner, preparant el pollastre rostit, arriar la galleda al pou ben assortida de begudes i  treure de l’armari els millors vestits de mudar. Com poden comprovar, molts més preparatius que ara. Quan en aquestes festes majors de l’era moderna, aquests, quasi tan sols concerneixen als responsables de la Comissió que ho tenen de tenir tot molt ben organitzat i això porta feina i fins i tot més d’un maldecap. I també afecta als participants del balls  que fa uns quans dies que assagen les evolucions. Per a la resta,  tan sols atendre’ns al programa  per a gaudir del moment.

     La de Sant Bartomeu per a la Vila de Sitges, és una festa solemne. Ho escenifica la presència d’un nombre important de sacerdots que concelebren l’ofici junt amb el Senyor Rector. Un fet curiós perquè quan hi havia moltes més vocacions sacerdotals que ara, el mateix ofici el presidia el Rector i el vicari i pocs més. Això sí, convidaven a un predicador  per a donar més relleu a l’ofici. Els programes de l’època, any rere any, s’encarregaven d’anunciar la missió del predicador. I sempre ho feia amb els mateixos termes:“Glosará la vida del Santo un eminente orador sagrado”. Es tractava, doncs,  d’una personalitat amb coneixement de causa.

    De sempre la Festa Major ha evolucionat entre moments d’eufòria popular  i altres revestits de solemnitat. Però vet aquí que ara cal demanar respecte per un acte tan popular com és l’entrada de les gralles. Al tenir de tot, l’haver viscut sense donar importància als detalls simples, passa que no ens ve d’un pam. Tot sembla poc. A l’estiu cada dia és una festa  i amb tantes disbauxes hem perdut la percepció del valor de les coses nostrades. Aquestes que tan ajuden a estimar i valorar el patrimoni de les tradicions que hem heretat, el d’una gent que amb poca cosa feien festa. I a la més maca de totes també l’anomenaven Festa Major.

   Que la gaudeixin.
                                                                                                                J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 21 d'agost 2014
                                                       

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez