Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

16 de setembre 2012

CAMPANES I ALTAVEUS

                                           
   En molts pobles d’Aragó els campanars acullen els avanços més representatius de la megafonia. La presència d’altaveus,  compartint espai amb les velles i majestuoses campanes, ofereix un testimoni de com la modernitat fins i tot s’ha instal·lat a frec dels més primitius elements, amb els qual la humanitat s’ha servit per anunciar els fets més importants, sobretot els litúrgics. Pels pobles les campanes han derivat en  un llenguatge particular però, al mateix temps, discret. Vull dir que les campanes no parlen sempre, sinó que la major part del temps romanen en silenci, llevat d’aquella que està connectada amb el rellotge que s’encarrega de fraccionar el pas del temps i el seu so no al·ludeix el que es fa tan palès: el seu transcórrer inexorable, amb una exactitud que ens empaita, fins que aquest, el temps, acaba guanyant la partida. El campanar és el punt més apropat al cel, on l’aire hi llisca i es refrega per entre el bronze feixuc i el va cobrint d’una capa, una tosca, que li amaga el seu color original i, amb tot, les fa insensibles al pas dels anys. El campanar és la talaia perfecte per guaitar a les petiteses de la vida que s’esmicolen als seus peus, sense estridències ni cap mena de protagonisme. Des d’allà a dalt l’única veu que domina, que s’escolta amb claredat, és el cop portentós del batall quan s’estavella a dintre la grandiosa cavitat de la campana. En aquell moment la majestuositat del toc s’escampa sense més límit que la llunyania que l’acaba silenciant.

    Però el seu llenguatge és molt limitat, a pesar que quan el rebombori de les campanes es converteix en un repic d’allò més generalitzat, la serenata és ensordidora i, al mateix temps, engrescadora. Podríem parlar del súmmum d’una expressió  desfermada  a base de multitud d’estrebades a la corda. Fins que es torna a fer el silenci. Els altaveus que hi competeixen no són gaire més passius, sols es fan notar quan hi ha quelcom a dir. L’avís, en aquests campanars de l’Aragó, consisteix en una introducció d’ unes melodies del ball regional, la jota, per insinuar-se i, al moment,  es fa un breu silenci. Una pausa de temps que els veïns aprofiten per posar silenci per entremig de les seves enraonaries: “Calla, que va un bando”. De l’oficialitat d’aquest, o de la seva importància, d’alguna o altra manera s’hi veuran implicats. La veu s’escampa i penetra per entre les escletxes més amagades del conviure veïnal que s’atura per restar amatents del missatge. Pels qui coneixen els costums i l’hora de produir-se, l’anunci, ho relacionen què algun que altre venedor ambulant, ha fet parada en la plaça del poble per oferir la seva mercaderia, la qual té el privilegi d’ésser anunciada des del més alt del campanar.

   És una tècnica que rivalitza amb tantes de noves i sofisticades com existeixen, però que junt amb les campanes, és potser la més directa pel veí que es troba absorbit en les feines de la casa, o l’anunci l’ha enxampat en ple trànsit pel carrer.

     Els pobles més o menys grans, els d’una categoria com el nostre, no gaudim d’aquests petits i senzills privilegis, que han desaparegut engolits entre les petiteses que ens distingien com a poble, on el nunci, a toc de trompeta, pregonava les immediateses als seus vilatans. I aquesta responsabilitat estava reservada a una persona que ostentava, al mateix temps, el càrrec de guàrdia municipal, sense que cap incompatibilitat limités ni un ni l’altre càrrec. En Rupert Roca disposava de les habilitats i bons oficis, per mantenir l’ordre públic i anunciar complicitats entre els seus veïns. Cap al migdia, quan  la cassola  aconseguia el punt exacte de cocció, en Roca apareixia, uniformat, amb la trompeta en una mà i, amb pas decidit, es dirigia a la cantonada, el seguien un desplegament de mirades i la curiositat per saber detalls del pregó. El servidor municipal, que a més estava dotat d’una complaent i agraïda simpatia, tenia per costum guardar els seus particulars comentaris per després, potser li agradava aquell suspens que es feia palès amb la seva presència, volia retenir, fins ajustar el toc, el contingut del missatge. Aquest detall provocava que tingués expectació entre els presents, que la gent tornés enrere, fins agrupar-se en la cantonada  Per als qui tot just s’havien assegut a taula, l’avís de la trompeta, paralitzava tots els moviments, mentre que un fum, dèbil i flairós, s’escapava del plat, insensible a les potents paraules del servidor públic, sense que ningú goses interposar-se a les seves paraules. No obstant tothom sabia distingir entre un toc oficial i un altra de no tanta envergadura, més de caire lúdic, o propagandístic, si així es pot considerar que a tal o qual celler, havien posat aixeta a la bota.

  Acabada la seva intervenció, l’autoritat municipal, compartia les opinions que podien ser jocoses i singulars. Es podia dir que estava tocat pel do de la paraula, la qual mentre durava el seu comunicat assolia un caire oficial. Desprès s’involucrava amb la diversitat de comentaris dels seus veïns

    Quan la trompeta d’en Roca va emmudir, al mateix temps es va apagar la guspira que mantenia encesa la complicitat amb uns detalls que potser tenien la mateixa importància que ara, en quant a l’oficialitat del contingut del missatge, però on no calia cap altre requeriment d’ofici per a que els veïns atenguessin les seves obligacions com a ciutadans. Va venir a ésser el primer fracàs ofert  en safata per la modernitat, a uns costums que ens mantenien en una categoria privilegiada, la d’un poble que admirava i creia en els petits detalls, els privilegis de les coses grans que triomfen entre les menudeses del viure quotidià.     

    És veritat que avui no calen gaires pregons, tot i que en molts llocs, conserven la integritat anunciadora del  que anomenen: “Bando” que s’expandeix mitjançant els altaveus de la torre del campanar.  Deixant el protagonisme de les campanes per oficialitzar els actes festius.

   Les nostres campanes, el resguard portentós del campanar, assoleix protagonisme, quan  a les dues de la vigília,  repiquen amb un missatge ben entenedor i alegre, competint amb el tro sec dels morterets .  Hi tornen a la Sortida d’Ofici. I arriba l’hora de la processó, quan els gegants enfilen el Passeig de la Ribera, es distingeixen dos tocs, separats entre si per una  pausa que és diferent a moltes altres. Aquest toc tan simple, com portentós,  revesteix l’ambient d’una solemnitat colpidora, que penetra furgant entre els sentiments.

    Repics i tocs de campana  que formen part de la tradició, del nostre passat i present, aclucant-se en el futur. Les campanes del nostre campanar no tenen competidor, com no el va tenir els pregons d’en Roca . Quan la veu va emmudir, aquesta va ser substituïda pels requeriments impresos de les obligacions tributàries i altres imperatius oficials. Fins arribar a la sofisticació amb les noves tecnologies que simplifiquen tot un procés quan diguem: “Ja t’ho enviaré per email”.

    Sortosos els pobles que la modernitat no els ha allunyat  del costum del ban,  perquè amb aquest comunicat comparteixen les simplicitats que tant distingeixen als pobles.

                                                                                                                        J.Y.M.

                                                                                     
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 14 de setembre del 2012 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez