19 de març 2020

TANCA LA PORTA I PORTA LA CLAU


 Aquesta frase exemplifica un detall lingüístic, amb el qual apareix la mateixa paraula amb dos significats diferents; la porta com objecte i l’altra  com a verb.
   Sota l’observació professional, sempre he sentit una gran admiració per les portes de gran format: les de les esglésies, edificis rellevants. I de més primitives, com la dels castells. La meva admiració rau en quant la seva construcció, atenent que en l’època en què es van fer no hi havia les màquines i el treball s’havia  de fer manualment. I un cop acabades venia la feina d’ajustar-les  en el lloc.  Per les seves mesures i pes,  per moure-les, només qui les traginaven sabien de l’esforç que requeria.
    Centrant-nos amb la porta com a tancament de la llar, de la cosa més simple hem passat a les més sofisticades, a proba de tot. Un aspecte que ha anat evolucionant segons l’època que ha tocat viure. Molt simples, de primer. Que amb una bufada s’obrien, però que guardaven relació amb la confiança que la gent tenia. Així.  més  per seguretat, les tancaven per  preservar la intimitat  de la llar. Doncs es passaven la major part de del temps obertes, o amb la clau posada al pany.  I en especial a l’estiu,  quan el tancament era una simple cortina de tires que van evolucionar de la roba a la ràfia, i al plàstic... i prevenien que poguessin entrar les mosques.
    Un detall que fa relació a l’edat, quan als vailets ens posaven pantalons llargs, era sinònim de canviar d’estatus; de nen a mig home, pel que feia a l’edat, El canvi de camal curt a llarg, acostumava anar acompanyat d’una altra referent, et donaven la clau de casa. Aquest costum s’assimilava a una responsabilitat, la que adquiria el jove i a la confiança que et mostraven els pares, que consideraven que ja erets prou responsable com per  saber guardar bé, i amb responsabilitat, la clau.  
   A quest lliurament de les claus, en deien portar la clau i el duro. Tot això anava associat a aquest pas de nen a aprenent d’home. I això també implicava que la clau anés acompanyada d’uns quants dinarets, no masses, per gastar-los davant un imprevist, sempre amb moderació. No hi havia més, perquè moderat també era el import que ballava dintre la butxaca junt amb la clau.
   Els pintors tenien una tècnica que d’una porta simple la convertien amb una que, per les aigües, semblava una porta de categoria. Aquesta imitació de les betes de la fusta l’aconseguien amb una formula on barrejaven cervesa amb terres de color, imitant al melis.  El resultat era prou satisfactori.
    Aquí a la vila hi ha un conjunt de portes espectaculars, les més boniques les trobem en les cases dels Americanos.  Una d’elles és  a la casa Barrabeig, on les talles de la fusta les va fer el meu besavi que era escultor tallista. Són portes grans, fetes amb bona fusta, com ho demostra que els pas del anys no les ha malmès. De grans dimensions són també  les de l’església parroquial i les ermites. Com trobo un encert que les portes de l’Ajuntament siguin unes portentoses reixes de ferro, que deixen guaitar al seu interior. Si fossin de fusta com ho són en altres llocs, el conjunt de totes les obertures quedaria com a   molt grotesc i la mainada trobaria a faltar que, en vigílies que surten els gegants i les feres fogueres,  poder veure als seus ídols encara que la casa de la Vila estigui tancada.
   Desprès es van posar de moda les portes giratòries, és de suposar que només ho poden interpretar en  la utilitat dels susdits tancaments, sense entrar en altres detalls aliens al tema. Recordo que la primera que van posar va ser a l’entrada del cafè del Retiro. Es va convertir en una novetat, sobretot pels més joves que només hi donàvem voltes sense trobar el moment per entrar o sortir del cafè.
    La simplicitat de les portes anaven en consonància amb els panys. Fins el punt que un pany d’aquells i res era el mateix. Ho van anar perfeccionant els serrallers, els quals aconsellaven els panys de gorges, ells mateixos en sabien canviar la combinació i reemplaçar-la si se’n trancava una. Qui n’era un expert era en Francesc Conesa Otón que va aprendre l’ofici a can Fontanals. També els serrallers Tutusaus, Vergés i la família Cenzano, els panys n’era una de les seves especialitats. Que quan calia et feien una clau artística.
   Amb tot, els lladregots, van començar a rebentar portes i panys i  hem hagut de reforçar al màxim la porta d’entrada; blindades i amb uns panys que només disposaven els bancs. Canviant les interior per altres de més decoratives.
       I com es feia abans, hem  tornat a les portes obertes. Aquesta vegada majoritàriament en homenatge a l’art, per tal de  que tothom tingui l’oportunitat d’entrar a un museu, o lloc d’interès, sense haver de pagar entrada .Aquest obertura està sotmesa a unes dates concretes. No fa gaire, durant la campanya de les eleccions municipals, hi havia propostes per fer possible que la gent de Sitges pogués accedir als nostres museus sense haver de passar per caixa. De ben segur que Santiago Rusiñol estaria content. De fet ja era així, tanmateix  no sé si degut a la tant pregonada globalització, els criteris van canviar i si vols passar de la porta del Cau, paga que és gata. Excepte el primer dimecres de mes que les portes són obertes per a tothom.
      La setmana passada es va inaugurar una bonica i interessant exposició de portes, pintades per 28 artistes, entre locals i de fora, de  la qual n’és comissari en Lluís Barbadillo. D’avui per demà, la porta per preservar las interioritats, s’ha convertit en una obra d’art, d’una originalitat exquisida. Unes portes que et permeten accedir a l’estil de cada artista.
   A les portes  que s’exposen al  Miramar, no els hi calen les claus, són obertes a l’admiració de tothom.
                                                                                              J.Y.M.

( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 6 de setembre del 2019)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada