18 de març 2020

LA BRODADORA DEL CARRER ILLA DE CUBA


  M’havia referit a que, anys fa, les noies anaven a aprendre a cosir, perquè la seva il·lusió era poder confeccionar un vestit  al seu gust, i amb el mèrit afegit que se ’l’havien fet elles. Però també perquè, junt amb saber cuinar,  aquests coneixements, els hi serien molt útils per a quan  formessin una família.
    La seva preparació obeïa al costum , que una noia havia de saber, en deien, “portar una casa”. Hem de tenir en compte que eren uns anys en què poques eren les famílies que es podien permetre donar una carrera als seus fills. Un autèntic inconvenient i una situació molt punyent, perquè es van desaprofitar molts talents. Persones, nois i noies, molt vàlides per poder desenvolupar estudis universitaris que, per la raó esmentada, s’havien de posar a treballar per poder contribuir a l’economia familiar.
   I si un xicot ho tenia difícil, en aquestes circumstàncies adverses, econòmicament parlant, ens podem imaginar com de complicat ho tenia una noia, en les mateixes condicions. Quan prevalia el raonament equivocat que, ella quan es casava, havia d’atendre les coses de la casa i tenir cura de la família. Coincidia amb això que en el mon laboral hi havia poca oferta per a les dones. Aquí a Sitges els treballs més comuns eren els de cosidores de sabates, modistes i, quan es va establir la fàbrica de la corsetera, hi van treballar un bon nombre d’elles.
  Van haver de passar uns anys per aprofitar les bonances econòmiques que s’anaven imposant i, amb elles, poder establir-se una igualtat entre home i dona que  es feia palesa en les aules universitàries. Cada vegada més freqüentades, per a satisfacció d’aquells pares que, en el seu dia no van poder estudiar, però que sí han pogut sufragar les carreres dels seus fills. La millor herència que els hi poden deixar.
   Reprenent el fil del començament, de quan les nostres mares es preparaven pel dia de demà, era a partir de quan en el festeig  ja es  ja es parlava de projectes matrimonials, que de la costura es passava al brodat. Amb la finalitat de brodar tota la roba del parament de la llar; principalment jocs de llit, tovalloles i mocadors de butxaca ...
   En el carrer Illa de Cuba, en una de les dues cases, juntes, que va fer construir en Francesc Carreras i Robert, en els baixos de les quals hi havia el celler, limitant amb el cinema Victòria, posteriorment Rialto, en una  hi vivia las família d’en Manel de la carn i en l’altra, la del costat del cinema, en Ginés Acosta Méndez, que era sabater de la fàbrica dels Benazet,  i la seva muller, la Margarita Caverdós Ferret, amb el fill del matrimoni, Joan Acosta Caverdós.
  La Margarita que havia exercit de mestre d’escola aquí a Sitges i a Vallcarca, es va dedicar després a l’ofici de brodadora. El seu va ser un art molt apreciat en establiments especialitzats de Barcelona. Pels quals realitzava importants encàrrecs, sobretot artístics brodats sobre estovalles   i tovallons.  Tenia el seu taller en la mateixa casa i va compartir espai i ofici  amb un bon nombre de noies sitgetanes  que anaven a aprendre de brodar i algunes formaven part de la plantilla del taller.
    Per enumerar-ne unes  quantes apunto: la Feli Valls,  Mercè Arnau, Teresa Capdet, Fina Julià, Antonia López, Carme Mirabent Castiel, la Glòria Pulido, Toni Rabassó, Maria Ransanz, Fina Júlia. La meva mare, l’Encarnació Martínez i  l’Anna  Maria Plana Caverdós, que era la neboda de la Margarita .  Les noies acostumaven a brodar la inicial del nom seu i la del  qui seria l’espòs en els jocs de llit i les tovalloles, reservant les inicials del nuvi pels seus mocadors de butxaca. Així que aportaven al matrimoni unes robes que els hi serien d’utilitat, amb l’afegit que, a cada una d’elles, acollia una petita obra d’art que havia sorgit desprès de moltes hores de feina i del seguiment i consells de la Margarita.
      Van passar els anys i el fill de la casa, en Joan acosta Caverdós, es va casar amb la Berta Ferrer, filla del lampista del carrer Sant Pau. Desprès en Joan, junt amb en Bartomeu Muñoz, van ser Administradors del Vinyet i un dia, mirant els mantells que es guarden de  la Mare de Déu, en el més bonic i luxós que disposa, i que fins fa poc lluïa el dia de la seva festa, entre les seves interioritats, van trobar dipositat un paper on es llegia que havia estat restaurat per la mare d’en Joan, la Margarita. Aquest va ser un  missatge que el va satisfer molt  i li va recordar  les moltes hores que la seva mare es passava brodant al costat de les noies que l’ajudaven i les que hi anaven a aprendre. Ell llavors era un minyó d’uns 9 anys, massa jove encara per poder apreciar les obres d’art que sortien de la casa familiar, però que aquell record no s’ha esborrat de la seva memòria. Aquesta influència artística, li ha permès endinsar-se en  l’art de la pintura, activitat que desenvolupa en la intimitat de la seva llar, amb admirables resultats.
   Ells que vivien en una de les cases senyorials que van fer construir els “Americanos”. En un carrer que va passar d’anomenar-se del Progrés  al de l’Illa de Cuba, desprès de les conseqüències que va tenir la guerra de secessió de l’illa de Cuba, pels nombrosos sitgetans que hi residien.
    La família d’en Manel  de la carn  i els Acosta, eren veïns també de la família Boladeras, propietaris de la bonica casa que havia fet construir Bonaventura Blay Milà. Dels Boladeras només van quedar dues germanes i un germà. Aquest feia vida de nit i durant el dia dormia i les dues germanes eren dones molt peculiars, educades però que semblaven havien sortit d’un conte de bruixes.
           
                                                                       J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 17 de maig del 2019 )
                                                         

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada