Ens han acostumat a saber interpretar les estadístiques d’una manera molt simplificada,
perquè avui bona part de les informacions s’acompanyen de tants per cents , que
és una manera de mesurar si la cosa puja o baixa. En aquestes dates del
calendari la nostra Festa Major està a l’alça, i a més el número 100
aconsegueix un protagonisme que va molt lligat a la festa d’aquet any. El més
significatiu és que es compleixen 100
anys que el mestre Antoni Català va
composar la sardana la Processó
de Sant Bartomeu. Com ens explica en Jordi Milà en el seu interessant article
del Programa, que la sardana d’aquell jove sitgetà, va guanyar la Flor Natural
en la II Festa de la Sardana celebrada al Teatre Principal de Girona, el 5 de
novembre de 1919. Però, com continua explicant, a Sitges no es va escoltar fins
un any després, en el transcurs d’un homenatge a l’autor que va tenir lloc al
Prado, el dia 15 de novembre de 1920. Una sardana, junt amb la de la Festa
Major, del mestre Enric Morera, que han esdevingut emblemàtiques. Sobretot en la vigília, quan a
les dues de la tarda, la Cobla les interpreta en un Cap de la Vila abarrotat,
en un ambient el 100 per 100 impregnat de sitgetanisme, s’interpreten les dues
sardanes, que són ballades amb una emotivitat
i un entusiasme desbordant.
Cent anys és una xifra important, tant que es presta a celebració. L’any
passat vam festejar l’acabament de tot el conjunt de Maricel . I amb aquest
record m’encurioseix poder imaginar com impactaria la nostra Festa Major al
propietari de Maricel, Mr. Charles
Deering i família. També com viurien i veurien els protagonistes i la gent davant la imatge altiva dels gegants, passant
per sota el pont de pas i per entre tot aquell espai tan nou.
I ja posats a imaginar, en un obrir i tancar els ulls, situem Charles Deering
a la porta de Maricel, meravellat per l’evolució dels balls. Només a quatre
passes, Santiago Rusiñol a la porta del seu Cau, també contempla i participa
d’aquell esclat de festa. Ell que havia estat l’artífex de que l’Enric Morera
prengués contacte amb Sitges, al fer-lo participar en les primeres Festes
Modernistes. El mateix Rusiñol el va pintar en un quadre on s’hi veu a un jove
Enric Morera en posició de dirigir.
La Festa Major aconsegueix un protagonisme destacat en aquest indret tan
emblemàtic. Fins i tot en el proper
carrer de Sant Joan, hi va anar a viure l’Agustí Ferrer Pino, autor del disseny
del Drac i que a més el va pintar. En “Mona”, com l’anomenaven, també va
realitzar molts quadres amb la temàtica dels balls de la Festa Major, de manera
especial el ball de bastons. Però també el seus músics, com el flabiolaire en
Pep Capelles.
No acaben aquí les coincidències,
quan el seguici festiu decanta cap El Vall, en un pis de la casa de l’escaire
amb el mateix carrer Sant Joan, hi vivia l’Antoni Duran, en “Rayo” guàrdia
municipal, que quan no vestia amb l’uniforme de guàrdia, i junt amb un altre
company, anaven davant els gegants obrint pas, tocava el timbal amb la colla de
grallers. També es va convertir en un col·leccionista de gralles.
Decantant cap a La Palma, es passa molt a prop del pati de can Querol,
allà el pintor Felip de Massó, va disposar a una bona representació dels
protagonistes de la festa i en mig d’un fantasiós decorat va pintar La Processó
de Sant Bartomeu, un dels quadres més
conegut i representatiu de la nostra Festa i que avui s’exposa, una altra
casualitat, en una sala d’aquest mateix
Palau de Maricel de Mar.
Enguany, com ja sabem, celebrem el centenari de Terramar, amb els seus
jardins com a icona d’aquell Noucentisme que imperava. A partir d’aquí es van
anar construint elegants torres, moltes d’elles encarregades per notables
industrials del tèxtil. La seva expansió també va canviar la nostra façana
marítima que ha anat de la mà d’aquest magnífic Passeig. Va coincidir aquets
progressiva expansió amb les consecutives celebracions de la nostra Festa
Major. Així, les colles que hi participaven, desprès del no menys típic dinar
de Festa Major, es dedicaven a apropar-se a aquestes cases, seguint amb el
costum, i considerat un acte més dintre del Programa, anomenat del “Llevant de
Taula”. Que sempre s’havia fet entre la
intimitat de les famílies del poble, però al sorgir aquella colònia de senyors,
les colles mostraven més preferència vers aquell sector, perquè era on la
generositat resultava més esplèndida.
Tenint en compte que a l’any 1919, també anteriors i posteriors, el primer acte del Programa consistia en el
repartiment de bons de pa, carn i arròs, a les famílies més necessitades del
poble. Un aspecte solidari que es va seguir aplicant durant bastants anys
més. I que va coincidir amb el lliurament de la Llibreta Dotal, amb un ingrés
de 500 pessetes, que va instaurar el Dr. Josep Roig i Raventós, destinada a un
infant de família amb no gaires recursos. Això significa que un tant per cent,
bastant elevat, dels veïns del poble no
anaven massa sobrats.
Ara que torno a fer referència al tants per cents, ben mirat aquesta setmana potser el baròmetre de mesurar,
pel que fa a la festa, l’hauria de centrar a l’entorn del 95%. Completant el 5%
restant en l’Eco de la propera setmana, que sí que vorejarà el 100% de l’enunciat. De fet la Festa Major començarà, de manera
oficial, el proper dilluns amb pregó de l’Antoni
Vigó Julià. Amb el record present del
seu pare, l’Antoni Vigó Marcé, brillant professor
de matemàtiques als escolapis, que va ser el primer que em va familiaritzar amb
els tants per cents, fins a saber-los entendre i aplicar. D’aquí ve, en certa
manera, el motiu per escriure un
enunciat cent per cent marca de la casa.
J.Y.M.
(Article publicat a l'Eco de Sitges, el 16 d'agost del 2019 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada