20 de març 2020

ARTISTES DE CINE


    M’agrada el cine, però reconec que tinc un desconeixement total a l’hora de reconèixer els/les artistes que hi  intervenen, quan són  fora de la pantalla. Fins el punt que si em passen pel costat no els reconec. A diferència de l’amic Albert Roca  que no només coneix a tots i totes, sinó que s’ha fotografiat amb quasi totes.  Una afició que, per posar en pràctica, només  ell sap les  bones arts i l’astúcia que ha de dedicar en l’empeny. Perquè ha de portar a la pràctica una combinació de diplomàcia i psicologia, doncs ha de saber trobar el moment oportú per apropar-se a l’artista per demanar-li  poder-s’hi retratar.
    A simple vista sembla com si posant-hi una mica de decisió n’hi ha prou, però no és tan fàcil com sembla. Molts d’aquests famosos estan a despenses dels seus representants i són aquests els qui decideixen si l’artista ha d’acceptar o no. Per tant, primer ha de temptejar la situació i obrar en conseqüència. O ser més ràpid que el guardaespatlles de torn,  a fi de quan aquest es doni compte l’Albert ja hagi aconseguit la fotografia.
    Aquesta experiència l’ha aconseguit després d’anys de freqüentar  els Premis Fotogramas, als quals és invitat. Allà la cosa sembla ser que està organitzada amb antelació i hi ha qui li proporciona el contacte amb aquests representants o directament amb el protagonista i d’aquesta manera aconsegueix la fotografia i el privilegi de poder entrevistar a l’artista en qüestió. I després ho penja en una publicació que es pot seguir per entre les noves tecnologies.
     Cada edició del Festiva de Cinema Fantàstic, ell, com tants altres, busquen aquesta fotografia la qual, aconseguir-la  costa igual o més del que acabo d’explicar. Pels aficionats a aquesta persecució fotogràfica, depèn l’èxit del seu Festival particular ; si ha estat fluix o, pel contrari ha donat molt de sí.  Afició i també  ofici, perquè molts han de fer-se amb un bon nombre de notícies  per enviar al mitjà de comunicació que els ha enviat per cobrir tot el que es cou al Festival, i relacionar-se amb  les estrelles de la gran pantalla que hi acudeixen,  per si aconsegueixen fer-se amb  una primícia. Uns i altres han d’esperar el moment.
    Amb tot això intervenen diferents factors i situacions que, curiosament, en aquest Festival és fa evident Uns són els les artistes consagrats, que fa anys que passegen la seva fama. Altres són més novells i, curiosament, alguns  van començar fent de voluntaris en aquest mateix Festival Cinematogràfic. Han passat els anys i ara són cridats a pujar a recollir un premi. Ho explicava un protagonista, que feia vint anys que estava fent  aquestes tasques de voluntari i transcorregut aquest temps, degut a la seva afició i a  la feina realitzada, ha obtingut un dels guardons. 
     Un altre amic, en Toni Tudela, també coneix a quasi  tots els protagonistes: artistes, directors, productors... i amb molts d’ells els uneix uns lligams de complicitat.  Perquè per Sitges han desfilat moltes persones que senten predilecció per aquest gènere de cinema. Joves amb moltes inquietuds artístiques, però sense mitjans econòmics, que els acompanyava una manera de ser  bohèmia, extravagant. I de seguida s’arreceraven amb  en Toni. Que si d’una cosa va sobrat és de generositat. Vet aquí que ell, veien com anaven de mocats, els hi feia un lloc per dintre les interioritats del Prado on poder passar la nit. El pas del temps ha estat el mateix per a tots i alguns d’aquells “friquis”, actualment són reconeguts directors de cine.
    Ser agraït de vegades no és una virtut massa secundada, però generalment aquest gent del món de l’espectacle, acostumen a no oblidar mai les persones que els han ajudat en els seus començaments. A ell li han demostrat amb escreix, quan ha estat  convidat a estrenes de pel·lícules, es facin on es facin, i l’han assegut a primera fila.  En agraïment al que va fer per ells,  quan no nedaven en l’abundància.
   El cine, sortosament, encara té molt públic. Tot i amb això,  no es va estar de reivindicar el director del Festival, l’Ángel Sala, convidant a que  la gent vagi al cine, perquè d’aquesta manera s’evitarà el tancament de sales de projecció. Aquest gènere, el de  Fantàstic i de Terror, compte amb un gran nombre de seguidors, el que fa que a cada edició acudeixin a la vila, gent  vinguda d’arreu. Que fan cues i hores d’espera per tal de veure de prop als artistes convidats, on s’alternen veterans, amb altres noves promeses de la pantalla.
    La meva admiració vers ells és infinita, al mateix temps que em planyo de ser tan poc fisonomista, que fa que no sàpiga reconèixer el que és més clar que l’aigua. Aquesta ignorància cinematogràfica, vers els  protagonistes, potser em deslliura del neguit que suposa l’haver d’estar pendent, per tal d’aconseguir un autògraf o poder fotografiar-me  al seu costat.
    Al referir-me als autògrafs, em ve a la memòria la recordada Montserrat Mirabent i Rovira. Sitgetana dotada d’una gran sensibilitat i amb molts neguits artístics, que havia recollit en una llibreta, un gran nombre d’autògrafs de personatges relacionats; amb la cultura, les arts, les lletres, científics... Tots ells gent important i reconeguda mundialment.  M’ho havia explicat més d’una vegada i ara no recordo els  noms dels personatges que li havien escrit una dedicatòria.  Només el d’Alexander Fleming, descobridor de la Penicil·lina i el de l’Eugeni D’Ors.
   Un material que guardava com un gran tresor, Perquè  també, només ella, sabia el que li havia costat poder obtenir la dedicatòria de gent important. Com els hi passa als col·leccionistes de famosos de la pantalla, amb la diferència que alguns d’aquests la seva fama serà efímera. En canvi els recollits per la Montserrat,  la seva popularitat ha estat avalada pels seus mèrits i una trajectòria de llarg recorregut.
                                                     J.Y.M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 18 d'octubre del 2020 )
    

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada